Stijn Steels is sinds december wielrenner af. Nu passeert de 33-jarige af en toe in De Tribune. De laatste 3 jaar koerste hij voor de Quick Step-ploeg van Patrick Lefevere. Wat is er aan de hand dit voorjaar bij zijn ex-team?
Soudal - Quick Step speelde nergens mee in de voorjaarsklassiekers tot nu, al heeft teambaas Patrick Lefevere de gewoonte maar een balans op te maken na Luik-Bastenaken-Luik. Steels: "Het is jammer. En ik vind het moeilijk te verklaren."
"In het Baskenland rijden ze supergoed, de ploeg van Remco draait goed, maar het klassieke voorjaar is niet goed." En dat is net het terrein waarmee je de ploeg van Lefevere associeert.
"Als je individueel naar de namen kijkt, zijn dat echt goede coureurs. Je denkt altijd dat het de volgende keer wel goed zal zijn... Maar ze zullen gewoon een keer van nul moeten beginnen, denk ik."
"Ze moeten eens samenzitten met iedereen van de omkadering, renners, trainers, alles... En eens kijken: "Wat is er nu eigenlijk aan de hand? Waar kunnen we verbeteren? Hoe gaan we het anders aanpakken?""
"Ze gaan de koersstrategie een beetje moeten aanpassen. Wat tegen hen spreekt, is dat ze nog altijd de status hebben van een klassieke ploeg. Anticiperen is heel moeilijk voor hen. Het is nog altijd: Quick Step valt aan, iedereen in het wiel. Maar zo moeten ze het eigenlijk wel doen, want ze hebben niet iemand van die drie."
"Je zou er dan eigenlijk al Remco moeten bijsteken, maar die mikt op de grote rondes."
"En dan zitten ze met een probleem: als ze zo vroeg beginnen te koersen, heb je geen mogelijkheid om iemand als Lampaert, Sénéchal, Asgreen of Ballerini vooruit te sturen, want de grote mannen beginnen er gewoon te vroeg aan."
Anticiperen is heel moeilijk voor hen. Het is nog altijd: Quick Step valt aan, iedereen in het wiel. Maar ze moeten het zo wel doen, want ze hebben niemand van die drie.
Steels vond Soudal-Quick Step een goeie koers rijden in de E3. "Ze bepalen zelf de forcing richting Taaienberg, ze rijden met een man of 20 weg en er is 4 man mee. Dan denk je dat ze het weer onder controle hebben. Maar de grote mannen gaan door en ze moeten passen."
"Je kunt niet zeggen dat de wil er niet is, ze komen op dat moment gewoon fysiek wat tekort. Dan moet je gewoon nadenken hoe je dat kan oplossen."
Ploegleider Wilfried Peeters zei na Roubaix dat het meer is dan pech alleen. Als je voorin koerst, heb je minder kans op accidenten. "Dat is makkelijk gezegd", stelt Steels. "Iedereen weet dat je vooraan moet zitten."
"Maar als je het vertrouwen een beetje begint te verliezen, kom je misschien een beetje in die rol terecht."
"Ik leef nog altijd superhard mee met die mannen. En als ik dan in de start Asgreen zie vallen, Sénéchal wat zie voorhebben en je nog maar met 2 in koers zit. Waar moet je dan beginnen? De durf om iets te doen is op den duur dan ook een beetje weg."
"Asgreen en Lampaert waren goed, maar..."
Twee jaar geleden won Asgreen nog de Ronde, sindsdien loopt het wat minder voor de Deen. Wim De Coninck las hier en daar dat Asgreen niet dezelfde opofferingen zou kunnen brengen als een Van Aert. "Maar dat klopt zeker niet", verdedigt Steels ferm.
"Hij is van alles bezeten: voeding, training. Asgreen is eerder iemand die je moet afremmen."
Asgreen was ook zeker niet slecht in Parijs-Roubaix. "Zondag zat hij na zijn materiaalpech gigantisch ver achter, maar hij slaagde erin om terug te keren. Hij zat goed gepositioneerd in het bos, als die valpartij er niet is, zijn zowel Yves als Kasper mee."
"Maar je ligt tegen de grond en moet weer zeggen dat je pech had. Yves ook: hij is de eerste die niet door kan. Yves zat in het wiel van de mannen die naar de groep-Van der Poel/Van Aert rijden. Als je je van nul in gang moet trekken op die stenen, ben je een halve minuut kwijt. Dan moet je achteraf zeggen: ik was weer goed, maar...."