De heisa omtrent de finishfoto van de GP Monseré (1.1) is nog niet helemaal gaan liggen. Er blijven vragen rijzen over de matige beeldkwaliteit van de foto en de kromme finishlijn.
Een milimetersprint tussen Caleb Ewan en Gerben Thijssen werd gisteren na lang overleg uiteindelijk in het voordeel van die laatste beslecht.
De jury werd nochtans niet geholpen door een finishfoto van ondermaatse kwaliteit. Ook enkele foto's die Ewan deelde op Twitter zorgen voor twijfel.
Jos Smets (de voormalige algemeen directeur van Belgian Cycling met nu een adviserende rol) begrijpt de heisa en probeert antwoorden te bieden.
"In België zijn er een aantal fotofinish-operatoren die aangeduid worden door Belgian Cycling", aldus Smets. "Hun toestellen zijn in bezit van de wielerbond. Gisteren kwam het toestel van de provinciale afdeling van West-Vlaanderen."
"Dat het beeld gisteren zo wazig was, kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Daar volgt nog een intern overleg over. Het kan zijn dat de weersomstandigheden een invloed hebben gehad, maar dat is nog te vroeg om daar zeker over te zijn."
De operatoren van de camera waren twee mensen met jarenlange ervaring, maar fouten maken is nu eenmaal menselijk.
"De operatoren van de camera waren twee mensen met jarenlange ervaring, maar fouten maken is nu eenmaal menselijk. De ijkingsprocedure zal waarschijnlijk niet perfect verlopen zijn."
"Ik heb de camera's lang geleden ook nog bediend, dus ik weet dat dit een nachtmerrie is voor de betrokkenen."
"In principe moet de camera perfect ingesteld zijn, waarbij je goed kan zien welke renner als eerste met zijn wiel de meet aanraakt. De foto's die we nadien zagen verschijnen, zijn eigenlijk net te laat."
Dat foto's een vertekend beeld kunnen geven, illustreert Smets met de aankomst van de Brabantse Pijl bij de vrouwen in 2021.
"Op de foto lijkt Vollering te winnen, maar de finishfoto laat duidelijk zien dat het Winder is die wel degelijk de snelste is."
Naast de wazige finishfoto deed ook de matige kwaliteit van de aankomstlijn de wenkbrauwen fronsen.
"Die was niet echt proper", beaamt Smets. "Dat komt door een samenloop van omstandigheden. Het was regenachtig weer en de aankomst was niet op voorhand afgeplakt."
"Er is ook een rubberen mat gelegd, maar die bleef niet helemaal goed liggen vanwege het weer en het autoverkeer. Dat maakte het allemaal wat lastiger."
"Dit voorval is in elk geval heel belangrijk voor ons", besluit Smets. "We gaan uitpluizen wat er precies gebeurd is en ervoor zorgen dat het niet nog eens kan gebeuren."