Ga naar de inhoud

5 lessen na F1-testdagen: Red Bull blaakt van vertrouwen, Aston Martin kriebelt Mercedes

 ma 27 februari 2023 08:41
Verstappen en Alonso konden lachen na de testdagen, Norris net iets minder.

3.988 rondjes in 25,5 uur. Na een propvolle testdriedaagse in Bahrein lijkt zich al een ruwe pikorde af te tekenen voor het nieuwe F1-seizoen. Bij Red Bull spat het vertrouwen er vanaf, bij McLaren stapelen de onweerswolken zich (alweer) op. Vijf lessen na de testdagen.

Red Bull blaakt van het vertrouwen

Het blijft uiterst moeilijk om grote conclusies te trekken op basis van de tijden op de F1-testdagen. Toch waren ze het in de paddock over één iets eensluidend eens: Red Bull is het te kloppen team.

 

De wereldkampioen werkte een bijna feilloze testdriedaagse af en het vertrouwen spatte er dan ook vanaf bij Max Verstappen. Zeker nu de wagen veel dichter bij de gewichtslimiet zit dan vorig jaar.

 

"Ik denk dat de auto heel goed werkt", zei de Nederlandse tweevoudige wereldkampioen. "Het is zeker een verbetering tegenover vorig jaar. Vorig jaar was de auto veel te zwaar, maar dat probleem is weggewerkt."

 

Vorig jaar viel Verstappen nog uit in de openingsrace van het seizoen, maar aan een herhaling van dat scenario denken ze niet. Teambaas Christian Horner sprak zelfs over "de beste Red Bull ooit". 

 

Dat moest ook rivaal Charles Leclerc bij Ferrari toegeven. "Red Bull lijkt op basis van de voorbije drie dagen heel sterk", zei de Monegask. 

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Ferrari lijkt dichtste belager

De tweestrijd tussen Max Verstappen en Charles Leclerc lijkt een tweede hoofdstuk te krijgen in 2023, want Ferrari lijkt opnieuw de dichtste belager van de wereldkampioenen.

 

De Scuderia deed de monden zeker niet openvallen tijdens de testdagen - behalve dan op de eerste dag, toen er een deukje in de voorvleugel zat, maar de Italianen kunnen net als vorig jaar wel rekenen op een solide wagen. 

 

De SF-23 is wat sneller geworden op de rechte stukken - vorig jaar het grote verschil met Red Bull - maar heeft wel aan snelheid ingeboet in de bochten. "We zoeken nog de "sweet spot"", gaf Leclerc nog mee. 

 

Bij de snelle testrondes naderde Ferrari tot op 2 tienden (volgens de berekeningen) van Red Bull, maar hoe dicht sluipen ze als de lichten volgende week uitgaan in Bahrein? Ook teambaas Fred Vasseur zal in spanning afwachten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Doet Aston Martin beter dan Mercedes?

Zo dramatisch Mercedes vorig jaar oogde op de testdagen was het zeker niet, maar overtuigen deed de Duitse renstal evenmin. George Russell en Lewis Hamilton waren al blij dat de wagen niet meer stuiterde. Alhoewel? "Het ziet er daar nog niet heel comfortabel uit", zag ook Verstappen.

 

De W14 lijkt de uitdaging met Red Bull nog niet aan te kunnen in de openingsrace, maar zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft vertrouwen in de veerkracht van het team. 

 

Of moeten ze bij Mercedes vooral over hun schouder kijken, want met Aston Martin lijkt er een nieuwe kandidaat voor de top 3 opgestaan. De Britse renstal oogde tijdens de testdagen heel sterk. "Ze hebben duidelijk een grote stap vooruitgezet", zei Zhou Guanyu (Alfa Romeo).

 

Fernando Alonso zal het graag horen (en zien). De tweevoudige wereldkampioen is ook op 41-jarige leeftijd heel hongerig en lijkt met zijn verrassende keuze voor Aston Martin de juiste stap te hebben gezet. Lonen de investeringen van miljardair Lawrence Stroll dit seizoen?

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Kopzorgen voor McLaren

Net als vorig jaar was McLaren het zorgenkindje van de testdagen. Problemen met de remmen, problemen met de balans van de wagen, ... Dat mocht nieuwkomer Oscar Piastri aan den lijve ondervinden: op de 2e testdag stond hij dwars op het circuit na een spin.

 

Lando Norris probeerde zijn optimistische zelve te zijn, maar ook hij besefte dat het ook in 2023 niet eenvoudig zal worden om zijn eerste GP-zege te boeken. "We weten dat we nog veel werk hebben te verzetten", zei de Brit. "We zitten in een redelijke positie."

 

McLaren was in 2020 nog 3e, vorig jaar 5e en zal dit seizoen moeten opletten dat het niet nog meer naar achteren waait. "We hebben de doelen voor de seizoensstart niet gehaald, daar willen we ook gewoon eerlijk over zijn. Maar ik ben ook optimistisch over wat er in de pijplijn zit", zei teambaas Zak Brown.

 

"We willen nog steeds terug naar de kop van het veld, maar dat gaat nog wel even duren", was Brown realistisch. "We hebben werk te doen, want we moeten het tempo opvoeren."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hoger, maar niet trager

De wijziging van het reglement lijkt zijn effect te hebben: door de vloer van de F1-wagens iets hoger te moeten afstellen, hebben nog weinig teams last van porpoising. Fysica blijft fysica, dus het stuiterprobleem zal nooit helemaal verdwijnen, maar zo erg als vorig seizoen wordt het niet meer. 

 

Er werd wel gevreesd dat de wagens daardoor aan snelheid zouden inboeten, maar dat is niet het geval. 7 teams waren tijdens de testdagen al sneller dan tijdens de kwalificaties van vorig jaar in Bahrein.

 

De uitzonderingen? McLaren (problemen), Ferrari (ging niet voluit) en Alpine (ging zeker niet voluit). Vooral bij Alpine staan nog veel vraagtekens over waar de Franse renstal kan eindigen.

 

Op papier waren Pierre Gasly en Esteban Ocon de traagste rijders, maar bij de langere stints (de sessies op het circuit) waren ze plots een pak sneller. De kans is dus groot dat de Fransen niet alle troeven op tafel hebben gegooid. Ook Alfa Romeo lijkt zich te kunnen mengen in de strijd om het middenveld.

Gerelateerd:
kalender Formule 1 2023  
datum grand prix winnaar 2022 winnaar 2023
05/03 Bahrein (Sakhir) Leclerc  
19/03 Saudi-Arabië (Jeddah) Verstappen  
02/04 Australië (Melbourne) Leclerc  
16/04 China (Shanghai) - geannuleerd
30/04 Azerbeidzjan (Bakoe) Verstappen  
07/05 Miami (Florida) Verstappen  
21/05 Emilia-Romagna (Imola) Verstappen  
28/05 Monaco (Monaco) Perez  
04/06 Spanje (Barcelona) Verstappen Verstappen
18/06 Canada (Montréal) Verstappen  
02/07 Oostenrijk (Spielberg) Leclerc  
09/07 Groot-Brittannië (Silverstone) Sainz  
23/07 Hongarije (Boedapest) Verstappen  
30/07 België (Spa-Francorchamps) Verstappen  
27/08 Nederland (Zandvoort) Verstappen  
03/09 Italië (Monza) Verstappen  
17/09 Singapore (Marina Bay) Perez  
24/09 Japan (Suzuka) Verstappen  
08/10 Qatar (Lusail) -  
22/10 VS (Austin) Verstappen  
29/10 Mexico (Mexico City) Verstappen  
05/11 Brazilië (Sao Paulo) Russell  
18/11 Las Vegas (Las Vegas) -  
26/11 Abu Dhabi (Abu Dhabi) Verstappen