Geen kampioenschap zonder commotie. Na het BK in Lokeren was hét gespreksonderwerp een cruciale fase in de materiaalpost. Laurens Sweeck voelde zich bekocht nadat hij bij enkele wissels gehinderd werd door de mecanicien van Michael Vanthourenhout. Heeft Sweeck een punt? En wat gebeurde er nu eigenlijk precies?
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd?
Daar dacht Laurens Sweeck na afloop van het BK duidelijk anders over. De nummer twee hekelde dat de mecanicien van Michael Vanthourenhout hem hinderde bij zijn fietswissels. Nochtans stond de persoon in kwestie daar in eerste instantie niét.
"Michael stond eerst achteraan, in de tweede ronde plots vooraan", zag ook Sweeck. "Normaal kies je voor de start een box om in te staan."
Wel, die woorden kloppen niet helemaal.
Sinds dit seizoen is er namelijk een nieuwe regel ingevoerd in het veldrijden. De mecaniciens van elke renner krijgen een precieze plaats in de wisselzone toegewezen. De voorbije crossen stak dat nummer in de enveloppe met het rugnummer.
Een nieuw reglement, een nieuw incident
Alleen is dat voor het BK niét op die manier gebeurd.
Eddy Lissens, voorzitter van de commissie veldrijden bij de wielerbond, geeft meer uitleg. "Er is een reglement, dat online is verschenen op onze website en is verstuurd naar alle ploegen, met de indeling van de boxen", klinkt het.
"Bij hun inschrijving, stond er geen nummer op die enveloppen. Dat is een beetje ongelukkig, maar goed. De ploegen gaan ook zelf in de fout, want zij moeten de renners op de hoogte brengen welke box hen werd toegewezen."
Laurens Sweeck stond in box 1, Michael Vanthourenhout in box 4. "Volgens ons was dat duidelijk", oordeelt Lissens.
Voor het kamp-Vanthourenhout dus niet. Zij stonden eerst rond box 20, nadien pas op hun toegewezen plaats. En net daar gebeurde het incident dus. In het hoofd van Sweeck stond zijn concurrent dus op een foute plaats, de openingsronde in gedachte.
Mocht Vanthourenhout dan zomaar wisselen?
"Volgens de UCI moet iedereen in zijn box blijven staan", aldus Lissens. "Het is de taak van de aanwezige commissaris om dat te controleren tijdens de wedstrijd, maar je weet ook hoeveel mensen daar staan in een cross, dat is chaos en heel moeilijk om te controleren."
Sterke reglementen worden eigenlijk altijd gesmeed na dit soort situaties.
Onze analist Paul Herygers kijkt er niet vreemd van op dat er plots wat onduidelijkheid heerst.
"Bij nieuwe regels is dat altijd zo", weet hij. "En dan worden ze vaak nog niet strikt toegepast. In het heetst van de strijd drijft dat even naar boven, maar nu zou ik dat begraven. Sterke reglementen worden eigenlijk altijd gesmeed na dit soort situaties."
Opvallend: de mecanicien van Vanthourenhout zal wel een boete krijgen. Niet voor zijn foute beginpositie in de materiaalpost, maar wel voor het hinderen van Sweeck.
"Al geloof ik niet dat die dat met opzet heeft gedaan", besluit Lissens.