Hyundai heeft een opvallende naam aangetrokken om het Zuid-Koreaanse team eindelijk een eerste wereldtitel rally te bezorgen: voormalig F1-teambaas Cyril Abiteboul (45). Helpt hij Thierry Neuville eindelijk op de troon of moet hij vooral een instap in de Formule 1 voorbereiden?
Twee constructeurstitels (in 2019 en 2020), enkele vicewereldtitels (4 met Thierry Neuville), maar nog nooit de hoofdvogel. De Zuid-Koreaanse fabrikant Hyundai snakt al jaren naar het allerhoogste in de rallywereld.
Groot was dan ook de verbazing toen het vandaag Cyril Abiteboul voorstelde als teambaas, een man zonder ervaring in de rallysport.
Abiteboul verdiende zijn strepen in de F1-wereld. Tussen 2012 en 2014 stond de Franse teambaas aan het roer van Caterham, daarna zette hij de lijnen uit bij Renault.
Legendarisch waren zijn ruzies met collega-teambaas Christian Horner (Red Bull) over de betrouwbaarheid van de Franse krachtbron (Herbekijk maar eens het eerste seizoen van Drive to Survive).
Red Bull was tussen 2010 en 2013 vier keer wereldkampioen geworden met een Renault-motor, maar bij de introductie van de hybride turbomotoren in 2014 liep het helemaal mis.
Kan Abiteboul Neuville verlossen?
Nu moet Abiteboul met zijn ervaring Hyundai helpen om de Japanse concurrenten van Toyota eindelijk van de troon te stoten.
“Ik kijk ernaar uit om mezelf onder te dompelen in de wereld van de rally en meer te weten te komen over deze spectaculaire sport”, zei Abiteboul bij zijn voorstelling.
Kan hij Thierry Neuville, de voorbije 6 jaar goed voor vier vicewereldtitels en twee 3e plaatsen, verlossen? Of ligt er stiekem een ander takenpakket klaar voor de Fransman?
Het gerucht gaat namelijk dat Hyundai een van de geïnteresseerde partijen is om toe te treden in de Formule 1. Zeker nu F1-eigenaar Liberty Media de Amerikaanse en Aziatische markten verovert, is de interesse van Hyundai gewekt.
F1 zou zelfs een race in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoel willen oprichten.
Abiteboul lijkt dan ook de geknipte persoon om die toetreding voor te bereiden, zeker omdat het vermoedelijke toekomstplannen voor 2026 of 2027 zouden zijn.
De teambaas zal zich in de eerste plaats focussen om alle neuzen in één richting te krijgen bij kibbelteam Hyundai, maar met alle F1-geruchten lijkt zijn aanstelling te opvallend om toeval te zijn.