Aan de vooravond van het WK wordt er nog een drastische aanpassing doorgevoerd: gastland Qatar dwingt de wereldvoetbalbond FIFA om de geplande bierverkoop aan de stadions te annuleren. Enkel alcoholvrij bier wordt nu aangeboden. Alcoholische drank wordt gereserveerd voor fanzones.
Voor de internationale voetbalfan is het WK in Qatar al een (logistieke en ethische) beproeving, maar 2 dagen voor de eerste WK-match gaat het gastland nog een stapje verder.
De organisator wil de bierverkoop aan de 8 stadions in Doha aan banden leggen en de FIFA gehoorzaamt. Het gaat dan om bier met alcohol.
Budweiser, met AB InBev als moederbedrijf, betaalt voor elk WK tientallen miljoenen om de exclusieve partner rond bierverkoop te zijn. Het partnerschap met de FIFA gaat al terug tot in 1986.
Toen Qatar zijn bid lanceerde voor het WK, verklaarde het land dat het de commerciële partners van de FIFA zou respecteren. Dat bevestigde het ook nadat het contract getekend was na de stemming.
De voorbije maanden verkeerde bierbrouwer AB InBev, met Belgische tentakels, al in onzekerheid over de bierverkoop. In Qatar is openbaar bierverbruik streng verboden.
In september was er een akkoord over de verkoop van (peperduur) alcoholisch bier in een perimeter rond een WK-stadion (er zijn er 8 in Doha): van 3 uur voor tot 1 uur na de match. Bud Zero, de alcoholvrije variant, zou in het stadion aangeboden worden.
Maar op de valreep moeten de FIFA en zijn partner Budweiser nu dus een bocht van 180 graden maken.
Door het miljoenencontract met het Amerikaanse bierbedrijf betekent dat naast gezichtsverlies een financiële en commerciële nachtmerrie voor de Wereldvoetbalbond.
"Verkooppunten met bier worden verwijderd"
De FIFA laat weten dat na discussies met het gastland voor de verkoop van alcoholische dranken "gefocust wordt op het FIFA Fan Festival en andere fanlocaties". "De verkooppunten met bier aan de stadions worden verwijderd."
"Bud Zero (alcoholvrij bier) blijft beschikbaar in de stadions. We verzekeren een respectvolle en aangename beleving voor de fans. De organisator waardeert het begrip en de steun van AB InBev."