Spring naar de inhoud

Serieuze streep door (bank)rekening: Anderlecht en Club Brugge verliezen Belfius als sponsor

Jupiler Pro League klassement

ranking
ploegptnmm+m-m=d+d-
1
KRC Genk
48
22
15
4
3
44
28
2
Club Brugge
47
22
14
3
5
51
25
3
Union
37
22
9
3
10
31
19
4
Anderlecht
36
22
10
6
6
38
21
5
Antwerp
36
22
10
6
6
40
24
6
KAA Gent
32
22
8
6
8
31
25
7
Standard
31
22
8
7
7
15
22
8
Charleroi
28
22
8
10
4
23
26
9
Dender
28
22
7
8
7
27
34
10
KV Mechelen
27
22
7
9
6
36
29
11
Cercle Brugge KSV
27
22
7
9
6
23
32
12
OH Leuven
25
22
5
7
10
19
24
13
Westerlo
23
22
6
11
5
37
39
14
STVV
22
22
5
10
7
27
43
15
KV Kortrijk
18
22
5
14
3
17
42
16
Beerschot
13
22
2
13
7
21
47
ranking
ploegptnmm+m-m=d+d-
1
KRC Genk
31
11
10
0
1
25
7
2
Club Brugge
26
11
8
1
2
31
13
3
Union
24
11
7
1
3
20
8
4
Anderlecht
18
11
5
3
3
21
12
5
Antwerp
20
11
6
3
2
27
12
6
KAA Gent
18
11
5
3
3
21
11
7
Standard
21
11
6
2
3
10
6
8
Charleroi
17
10
5
3
2
11
8
9
Dender
13
12
3
5
4
12
16
10
KV Mechelen
18
12
5
4
3
25
15
11
Cercle Brugge KSV
18
11
5
3
3
14
13
12
OH Leuven
17
10
4
1
5
12
6
13
Westerlo
16
11
4
3
4
22
15
14
STVV
14
11
3
3
5
15
17
15
KV Kortrijk
13
11
4
6
1
9
15
16
Beerschot
12
11
2
3
6
14
17
ranking
ploegptnmm+m-m=d+d-
1
KRC Genk
17
11
5
4
2
19
21
2
Club Brugge
21
11
6
2
3
20
12
3
Union
13
11
2
2
7
11
11
4
Anderlecht
18
11
5
3
3
17
9
5
Antwerp
16
11
4
3
4
13
12
6
KAA Gent
14
11
3
3
5
10
14
7
Standard
10
11
2
5
4
5
16
8
Charleroi
11
12
3
7
2
12
18
9
Dender
15
10
4
3
3
15
18
10
KV Mechelen
9
10
2
5
3
11
14
11
Cercle Brugge KSV
9
11
2
6
3
9
19
12
OH Leuven
8
12
1
6
5
7
18
13
Westerlo
7
11
2
8
1
15
24
14
STVV
8
11
2
7
2
12
26
15
KV Kortrijk
5
11
1
8
2
8
27
16
Beerschot
1
11
0
10
1
7
30
Serieuze streep door (bank)rekening: Anderlecht en Club Brugge verliezen Belfius als sponsor
 vr 5 augustus 2022 14:10

Club Brugge en Anderlecht zien in de nabije toekomst een belangrijke sponsor afhaken. Staatsbank Belfius stopt zijn sponsordeal met de twee Belgische voetbalclubs. Een streep door de rekening in Brugge en Brussel, want het zou gaan om heel wat miljoenen. 

Zowel Anderlecht als Club Brugge werd de voorbije jaren gesponsord door staatsbank Belfius en haar verzekeringsdochter DVV enerzijds en door Candriam, dat de beleggingsportefeuilles van vermogende Belfius-klanten beheert, anderzijds.

 

Het zou gaan om serieuze bedragen. Club Brugge zou van Candriam jaarlijks naar verluidt 1 miljoen euro krijgen om zijn merknaam op de achterkant van zijn shirts te zetten. Het nieuwe oefencomplex van Club Brugge kreeg ook de naam Belfius Basecamp.

 

Bij Anderlecht is Belfius hoofdsponsor. Candriam en DVV staan afwisselend op de voorkant van de shirts en de merknamen zijn ook overal te zien op de reclameborden in het stadion. Ook bij Anderlecht draagt het oefencomplex officieel de naam van de staatsbank. Alles samen zou Anderlecht daarvoor 2,5 tot 3 miljoen euro per jaar krijgen.

 

Belfius laat in een reactie weten dat het stopzetten van zijn sponsoring past in een kostenbesparing en een strategiewijziging. 

 

Beide clubs moeten wel niet meteen op zoek naar nieuwe sponsors. De verbintenis met Club Brugge loopt nog tot het einde van dit seizoen (2022-2023). Bij Anderlecht wordt het contract dat loopt tot het einde van het seizoen 2023-2024 nagekomen.

Anderlecht: "We waren tijdig op de hoogte"

Bij Anderlecht vallen ze niet uit de lucht. "Anderlecht was op tijd op de hoogte dat Belfius zijn contract niet zou verlengen. Het gaat dan om de shirtsponsoring. Daarvan weten de clubs ook dat dat eindig is." 

 

"Het contract loopt nog twee volle seizoenen, er is nog voldoende tijd om een alternatief te vinden en uit te werken. Bovendien sluit Anderlecht niet uit dat de samenwerking met Belfius op andere manieren wel verder gaat."

Club Brugge: "We begrijpen de strategische keuze"

Ook bij Club Brugge kwam het nieuws niet als een verrassing."Wij werden inderdaad een tijd geleden op de hoogte gebracht van het feit dat Candriam/Belfius hun aflopende contract niet zou verlengen."

 

"In het verleden koos Belfius er al eens eerder voor om geen nieuw contract af te sluiten waarna ze na een korte onderbreking opnieuw van harte welkom waren."

 

"Als mediamerk begrijpen we dat er een andere strategische keuze wordt gemaakt op dit moment. De vroegtijdige informatie van Candriam  gaf ons ruim de tijd om met potentiële nieuwe partners te spreken."