Spring naar de inhoud

Serieuze streep door (bank)rekening: Anderlecht en Club Brugge verliezen Belfius als sponsor

Jupiler Pro League klassement

ranking
ploegptnmm+m-m=d+d-
1
KRC Genk
60
26
19
4
3
51
31
2
Club Brugge
52
26
15
4
7
56
30
3
Union
46
26
12
4
10
39
22
4
Anderlecht
45
26
13
7
6
45
23
5
Antwerp
44
27
12
7
8
47
31
6
KAA Gent
40
26
10
6
10
38
30
7
Charleroi
36
27
10
11
6
33
30
8
Standard
35
26
9
9
8
20
29
9
OH Leuven
33
27
7
8
12
25
29
10
KV Mechelen
32
27
8
11
8
42
38
11
Dender
32
27
8
11
8
31
44
12
Westerlo
30
27
8
13
6
46
48
13
Cercle Brugge KSV
30
26
7
10
9
27
37
14
STVV
25
27
5
12
10
33
51
15
KV Kortrijk
19
26
5
17
4
21
49
16
Beerschot
15
27
2
16
9
24
56
ranking
ploegptnmm+m-m=d+d-
1
KRC Genk
37
13
12
0
1
28
8
2
Club Brugge
30
13
9
1
3
33
14
3
Union
27
13
8
2
3
22
10
4
Anderlecht
24
13
7
3
3
27
13
5
Antwerp
27
14
8
3
3
33
16
6
KAA Gent
24
13
7
3
3
25
13
7
Charleroi
21
13
6
4
3
17
10
8
Standard
24
13
7
3
3
12
8
9
OH Leuven
24
13
6
1
6
16
8
10
KV Mechelen
20
14
5
4
5
29
19
11
Dender
17
14
4
5
5
14
17
12
Westerlo
19
14
5
5
4
28
22
13
Cercle Brugge KSV
20
13
5
3
5
16
15
14
STVV
16
13
3
3
7
18
20
15
KV Kortrijk
13
13
4
8
1
11
19
16
Beerschot
13
13
2
4
7
15
22
ranking
ploegptnmm+m-m=d+d-
1
KRC Genk
23
13
7
4
2
23
23
2
Club Brugge
22
13
6
3
4
23
16
3
Union
19
13
4
2
7
17
12
4
Anderlecht
21
13
6
4
3
18
10
5
Antwerp
17
13
4
4
5
14
15
6
KAA Gent
16
13
3
3
7
13
17
7
Charleroi
15
14
4
7
3
16
20
8
Standard
11
13
2
6
5
8
21
9
OH Leuven
9
14
1
7
6
9
21
10
KV Mechelen
12
13
3
7
3
13
19
11
Dender
15
13
4
6
3
17
27
12
Westerlo
11
13
3
8
2
18
26
13
Cercle Brugge KSV
10
13
2
7
4
11
22
14
STVV
9
14
2
9
3
15
31
15
KV Kortrijk
6
13
1
9
3
10
30
16
Beerschot
2
14
0
12
2
9
34
Serieuze streep door (bank)rekening: Anderlecht en Club Brugge verliezen Belfius als sponsor
 vr 5 augustus 2022 14:10

Club Brugge en Anderlecht zien in de nabije toekomst een belangrijke sponsor afhaken. Staatsbank Belfius stopt zijn sponsordeal met de twee Belgische voetbalclubs. Een streep door de rekening in Brugge en Brussel, want het zou gaan om heel wat miljoenen. 

Zowel Anderlecht als Club Brugge werd de voorbije jaren gesponsord door staatsbank Belfius en haar verzekeringsdochter DVV enerzijds en door Candriam, dat de beleggingsportefeuilles van vermogende Belfius-klanten beheert, anderzijds.

 

Het zou gaan om serieuze bedragen. Club Brugge zou van Candriam jaarlijks naar verluidt 1 miljoen euro krijgen om zijn merknaam op de achterkant van zijn shirts te zetten. Het nieuwe oefencomplex van Club Brugge kreeg ook de naam Belfius Basecamp.

 

Bij Anderlecht is Belfius hoofdsponsor. Candriam en DVV staan afwisselend op de voorkant van de shirts en de merknamen zijn ook overal te zien op de reclameborden in het stadion. Ook bij Anderlecht draagt het oefencomplex officieel de naam van de staatsbank. Alles samen zou Anderlecht daarvoor 2,5 tot 3 miljoen euro per jaar krijgen.

 

Belfius laat in een reactie weten dat het stopzetten van zijn sponsoring past in een kostenbesparing en een strategiewijziging. 

 

Beide clubs moeten wel niet meteen op zoek naar nieuwe sponsors. De verbintenis met Club Brugge loopt nog tot het einde van dit seizoen (2022-2023). Bij Anderlecht wordt het contract dat loopt tot het einde van het seizoen 2023-2024 nagekomen.

Anderlecht: "We waren tijdig op de hoogte"

Bij Anderlecht vallen ze niet uit de lucht. "Anderlecht was op tijd op de hoogte dat Belfius zijn contract niet zou verlengen. Het gaat dan om de shirtsponsoring. Daarvan weten de clubs ook dat dat eindig is." 

 

"Het contract loopt nog twee volle seizoenen, er is nog voldoende tijd om een alternatief te vinden en uit te werken. Bovendien sluit Anderlecht niet uit dat de samenwerking met Belfius op andere manieren wel verder gaat."

Club Brugge: "We begrijpen de strategische keuze"

Ook bij Club Brugge kwam het nieuws niet als een verrassing."Wij werden inderdaad een tijd geleden op de hoogte gebracht van het feit dat Candriam/Belfius hun aflopende contract niet zou verlengen."

 

"In het verleden koos Belfius er al eens eerder voor om geen nieuw contract af te sluiten waarna ze na een korte onderbreking opnieuw van harte welkom waren."

 

"Als mediamerk begrijpen we dat er een andere strategische keuze wordt gemaakt op dit moment. De vroegtijdige informatie van Candriam  gaf ons ruim de tijd om met potentiële nieuwe partners te spreken."