Spring naar de inhoud

Serieuze streep door (bank)rekening: Anderlecht en Club Brugge verliezen Belfius als sponsor

Jupiler Pro League klassement

ranking
ploegptnmm+m-m=d+d-
1
KRC Genk
41
19
13
4
2
38
25
2
Club Brugge
38
19
11
3
5
40
20
3
Anderlecht
33
19
9
4
6
34
15
4
Antwerp
31
19
9
6
4
34
19
5
KAA Gent
30
19
8
5
6
29
21
6
Union
28
19
6
3
10
25
17
7
KV Mechelen
26
19
7
7
5
35
26
8
Charleroi
24
19
7
9
3
20
23
9
Dender
24
19
6
7
6
24
31
10
Standard
24
19
6
7
6
12
21
11
Westerlo
23
19
6
8
5
31
30
12
OH Leuven
22
19
4
5
10
17
21
13
Cercle Brugge
20
19
5
9
5
20
31
14
KV Kortrijk
18
19
5
11
3
17
38
15
STVV
18
19
4
9
6
23
39
16
Beerschot
12
19
2
11
6
18
40
ranking
ploegptnmm+m-m=d+d-
1
KRC Genk
28
10
9
0
1
23
7
2
Club Brugge
20
9
6
1
2
23
8
3
Anderlecht
18
9
5
1
3
19
6
4
Antwerp
16
9
5
3
1
22
8
5
KAA Gent
17
9
5
2
2
19
7
6
Union
21
10
6
1
3
19
8
7
KV Mechelen
17
10
5
3
2
24
13
8
Charleroi
17
9
5
2
2
10
6
9
Dender
12
10
3
4
3
12
15
10
Standard
18
10
5
2
3
9
6
11
Westerlo
16
10
4
2
4
21
13
12
OH Leuven
14
9
3
1
5
10
6
13
Cercle Brugge
15
10
4
3
3
13
13
14
KV Kortrijk
13
9
4
4
1
9
12
15
STVV
13
9
3
2
4
13
14
16
Beerschot
11
10
2
3
5
13
16
ranking
ploegptnmm+m-m=d+d-
1
KRC Genk
13
9
4
4
1
15
18
2
Club Brugge
18
10
5
2
3
17
12
3
Anderlecht
15
10
4
3
3
15
9
4
Antwerp
15
10
4
3
3
12
11
5
KAA Gent
13
10
3
3
4
10
14
6
Union
7
9
0
2
7
6
9
7
KV Mechelen
9
9
2
4
3
11
13
8
Charleroi
7
10
2
7
1
10
17
9
Dender
12
9
3
3
3
12
16
10
Standard
6
9
1
5
3
3
15
11
Westerlo
7
9
2
6
1
10
17
12
OH Leuven
8
10
1
4
5
7
15
13
Cercle Brugge
5
9
1
6
2
7
18
14
KV Kortrijk
5
10
1
7
2
8
26
15
STVV
5
10
1
7
2
10
25
16
Beerschot
1
9
0
8
1
5
24
Serieuze streep door (bank)rekening: Anderlecht en Club Brugge verliezen Belfius als sponsor
 vr 5 augustus 2022 14:10

Club Brugge en Anderlecht zien in de nabije toekomst een belangrijke sponsor afhaken. Staatsbank Belfius stopt zijn sponsordeal met de twee Belgische voetbalclubs. Een streep door de rekening in Brugge en Brussel, want het zou gaan om heel wat miljoenen. 

Zowel Anderlecht als Club Brugge werd de voorbije jaren gesponsord door staatsbank Belfius en haar verzekeringsdochter DVV enerzijds en door Candriam, dat de beleggingsportefeuilles van vermogende Belfius-klanten beheert, anderzijds.

 

Het zou gaan om serieuze bedragen. Club Brugge zou van Candriam jaarlijks naar verluidt 1 miljoen euro krijgen om zijn merknaam op de achterkant van zijn shirts te zetten. Het nieuwe oefencomplex van Club Brugge kreeg ook de naam Belfius Basecamp.

 

Bij Anderlecht is Belfius hoofdsponsor. Candriam en DVV staan afwisselend op de voorkant van de shirts en de merknamen zijn ook overal te zien op de reclameborden in het stadion. Ook bij Anderlecht draagt het oefencomplex officieel de naam van de staatsbank. Alles samen zou Anderlecht daarvoor 2,5 tot 3 miljoen euro per jaar krijgen.

 

Belfius laat in een reactie weten dat het stopzetten van zijn sponsoring past in een kostenbesparing en een strategiewijziging. 

 

Beide clubs moeten wel niet meteen op zoek naar nieuwe sponsors. De verbintenis met Club Brugge loopt nog tot het einde van dit seizoen (2022-2023). Bij Anderlecht wordt het contract dat loopt tot het einde van het seizoen 2023-2024 nagekomen.

Anderlecht: "We waren tijdig op de hoogte"

Bij Anderlecht vallen ze niet uit de lucht. "Anderlecht was op tijd op de hoogte dat Belfius zijn contract niet zou verlengen. Het gaat dan om de shirtsponsoring. Daarvan weten de clubs ook dat dat eindig is." 

 

"Het contract loopt nog twee volle seizoenen, er is nog voldoende tijd om een alternatief te vinden en uit te werken. Bovendien sluit Anderlecht niet uit dat de samenwerking met Belfius op andere manieren wel verder gaat."

Club Brugge: "We begrijpen de strategische keuze"

Ook bij Club Brugge kwam het nieuws niet als een verrassing."Wij werden inderdaad een tijd geleden op de hoogte gebracht van het feit dat Candriam/Belfius hun aflopende contract niet zou verlengen."

 

"In het verleden koos Belfius er al eens eerder voor om geen nieuw contract af te sluiten waarna ze na een korte onderbreking opnieuw van harte welkom waren."

 

"Als mediamerk begrijpen we dat er een andere strategische keuze wordt gemaakt op dit moment. De vroegtijdige informatie van Candriam  gaf ons ruim de tijd om met potentiële nieuwe partners te spreken."