Plots speelde Barcelona een uitmatch. Camp Nou vulde zich gisterenavond met witte shirts van 30.000 Frankfurt-fans - tot schaamte van iedereen bij de Spaanse topclub. Hoe is dat kunnen gebeuren?
De beelden van duizenden vierende Frankfurt-supporters in Camp Nou gaan de wereld rond. Taferelen die bij de Blaugrana bikkelhard aan zijn gekomen.
Tijdens de wedstrijd al bleef de harde kern na rust 10 minuten afwezig als protest voor de vele Duitse fans. Heel wat aanwezigen met kinderen verlieten dan weer vroegtijdig het stadion uit schrik voor hun veiligheid. En volgens Spaanse bronnen heeft een medewerker al ontslag genomen door het voorval.
“Dit is een historische schande”, klinkt het in Spaanse kranten. “Een verbluffend kaartjesschandaal. Barcelona had dit nooit mogen toelaten.”
Nochtans verweert de club zich met de claim dat ze er alles aan gedaan hebben om een invasie van Frankfurt-fans te voorkomen.
Zoals voorgeschreven in de UEFA-normen kregen de Duitsers maximaal 5% van de tickets toegewezen. In het bezoekersvak zaten dus iets minder dan 5.000 fans.
Kaartjes voor thuisfans konden in principe niet aangekocht worden door de Frankfurt-aanhang. Een beveiligingssysteem screende namelijk de IP-adressen en kredietkaartnummers. Alle pogingen om een ticket vanuit Duitsland te kopen, werden geweerd.
Het was wel meteen duidelijk dat de vraag enorm was. Frankfurt- voorzitter Peter Fischer kreeg zelfs honderden verzoeken om. Hij veranderde zijn Whatsapp-status dan ook naar: "Mij vragen om kaartjes voor Barcelona heeft geen zin."
Club riep zelf op om plaatsen vrij te maken
Alleen was het systeem allerminst waterdicht. Vele Duitsers kochten naar verluidt tickets aan via Spaanse kennissen. En op internetfora van Frankfurt circuleerden ook heel wat tips om kaartjes te kopen bij toeristische informatiepunten.
"Onze fans zijn het meest creatief om op verschillende manieren tickets te bemachtigen", vertelde een bestuurslid van Frankfurt na de wedstrijd.
Het meest pijnlijke is dat Barça via sociale media en mails zélf opriep aan socio's die niet aanwezig zouden zijn - door de paasvakantie waren dat er veel - om hun zitje vrij te maken. Voor andere Barcelona-aanhangers, dáchten ze.
Vier jaar geleden introduceerde de club namelijk het Seient Lliure-systeem. Daardoor kunnen abonneehouders hun plekje verkopen en een mooie geldsom recupereren. Een systeem dat veel trouwe fans tegen de borst stuitte.
Gisteren bleek waarom.