De Nederlandse Tourdocumentaire Code Geel gunt de wielerliefhebber een blik achter de schermen van Jumbo-Visma. Tom Dumoulin trekt snel de dominante ploegtactiek in twijfel.
In de documentaire Code Geel volgen onze NOS-collega's Jumbo-Visma tijdens de Ronde van Frankrijk. Tom Dumoulin speelt een hoofdrol.
Hij stelt zich openlijk vragen over de tactiek van zijn ploeg. "We hebben veel te veel controle over de wedstrijd", zegt de kopman al in het openingsweekend. "Met z'n vijven rijden we achter een kopgroep die we niet hoeven te pakken."
"Iedereen lacht met ons. Alsof we de gele trui al in ons bezit hebben", voegt Dumoulin eraan toe. "Als ik vraag aan Ineos om mee te rijden, antwoorden ze: "Jullie doen dat wel.""
Ook Primoz Roglic trekt de ploegtactiek een keer in twijfel. In de Alpen stelt de geletruidrager dat zijn team "Pogacar niet elke dag gratis naar de slotkilometer hoeft te brengen."
(lees voort onder de foto)
Over zadelpijn: "Ik rijd zo verkrampt"
Omdat Tom Dumoulin met zadelpijn kampt, offert hij op het einde van de eerste week zijn kansen op voor medekopman Primoz Roglic. "Ik zit met zoveel pijn op de fiets. Dit kan zo niet langer", zegt hij na de Pyreneeënrit in de bus. "Ik zit zo verkrampt op mijn fiets."
Uit frustratie was Dumoulin op kop gaan rijden. Concurrent Tadej Pogacar lachte in zijn vuistje en maakte tijd goed op Roglic.
"Ik ben gaan rammen, maar slim was dat niet", beseft Dumoulin wanneer hij 's avonds op de massagetafel ligt. "Het was op emotie. Stom, want we hadden er niets aan."
(scrol omlaag voor meer)
Over Tadej Pogacar: "Een mijnwerker"
In de slotweek van de Tour is Tom Dumoulin verlost van de zadelpijn. In de klimtijdrit op La Planche des Belles Filles wil de voormalige wereldkampioen nog een keer uitpakken, maar Tadej Pogacar gaat meer dan een minuut harder.
Ploegmaat Primoz Roglic verliest niet alleen de Tour, Dumoulin kan ook fluiten naar een dagzege.
"Ik word tweede achter een renner die als een mijnwerker op zijn fiets zit. Dat snap ik gewoon niet", zegt hij in de ploegauto. "Ik heb geen idee hoe ik anderhalve minuut sneller had kunnen rijden."