Spring naar de inhoud

Sven Nys: "Mathieu van der Poel wordt de rode draad in Dwars door het Hageland"

Sven Nys: "Mathieu van der Poel wordt de rode draad in Dwars door het Hageland"
 vr 9 juni 2023 07:21

Zaterdag wordt Dwars door het Hageland gereden. Het is uitkijken naar Mathieu van der Poel, die zijn wederoptreden maakt. Hoe verteert hij deze koers met zijn vele gravelstroken, na een intensieve stageperiode. Co-commentator en kenner van de streek Sven Nys blikt vooruit.

"De wedstrijd heeft, zoals ze nu is opgebouwd, een fantastische finale." Sven Nys steekt de liefde voor zijn streek niet onder stoelen of banken. "Ik ben fan van die koers." 

 

"In de grote lus zitten mooie gravelstroken langs de Demer, waar mensen heel gemakkelijk het peloton meerdere keren kunnen zien passeren." 

 

Op het einde, in de lastige kleine lus, is het constant op en af:  "Het Prinsenbos, de zware gravelklim in Zichem en dan de slotklim naar de citadel in Diest, waar de terrasjes buiten staan. Dat zal knappe beelden opleveren."

 

"Deze streek baadt in het groen en er zijn veel gravelstroken. Ik denk dat deze wedstrijd bijdraagt tot het succes van de fietsers in de streek."

"Stof vreten, geen zichtbaarheid en weinig grip"

Dwars door het Hageland staat bekend voor zijn vele gravelstroken, 41 kilometer om precies te zijn. Dat is veel, maar volgens Sven Nys voegt dat heel wat spektakel toe aan de wedstrijd.

 

"Het zijn mooie gravelstroken waar de renners in normale omstandigheden niet meteen in de problemen gaan komen. Renners rijden hier graag en het is ook vaak spannend. Wie knalt op de citadel het snelst naar boven?"

 

Bovendien wordt er warm en droog weer voorspeld en dat betekent een hele dag stof vreten voor de renners.

 

"Dat maakt het wel zwaarder, ja", zegt Nys. "Het zicht is beperkt en als je dan achterop geraakt door pech, moet je je door de stofwolken een weg naar voren banen. Dat is niet evident."

 

"Hoe droger het is, hoe spectaculairder de koers zal zijn", voegt hij eraan toe. "Dan liggen de stroken er “gladder" bij. Steentjes liggen los, veel stof… dat schuift gewoon veel harder. Als het regent, heb je het gevoel dat je meer grip hebt."

"Mathieu zal de rode draad zijn door de koers"

Dé renner die het meest over de tongen zal gaan zaterdag, is uiteraard Mathieu van der Poel die zijn eerste koers rijdt sinds Parijs-Roubaix.

 

"Mathieu zal de rode draad zijn door die koers", denkt Nys. "Wanneer ontbindt hij zijn duivels? Hij heeft een sterke ploeg met mannen die hij vooruit kan sturen."

 

"Je weet niet hoe hij zich zal voelen na een lange tijd zonder competitie. Maar het is een kampioen en hij heeft die koers al eens gewonnen. Twijfel er maar niet aan dat hij zijn zinnen op winst heeft gezet."

Twijfel er maar niet aan dat Mathieu zijn zinnen op winst heeft gezet!

Sven Nys

Wat vindt Sven Nys eigenlijk van de nieuwe aanpak van Van der Poel? "Ik denk dat voor beide planningen iets te zeggen is. De Dauphiné en de Ronde van Zwitserland, de klassieke wegen naar de Tour, hebben hun deugdelijkheid al bewezen."

 

"Maar Mathieu is iemand die graag koers maakt en in de aanval gaat. Daar zijn deze koersen ideaal voor. Bovendien is het dicht bij huis. Renners zijn al superveel in het buitenland, dus dat speelt zeker mee."

 

"Niet alleen het fysieke, maar ook het mentale speelt in het huidige wielrennen een grote rol. Hierin een balans vinden is belangrijk om goed te presteren, met het oog op de Tour."

Mathieu van der Poel won al eens in 2017
Mathieu van der Poel won al eens in 2017

Geen Thibau Nys in eigen streek

Thibau Nys is er niet bij in het Hageland. Hij is nochtans in vorm en het is een koers die hem moet liggen. 

 

"Het is een koers die op zijn lijf geschreven is. Die aankomst ligt hem heel goed", aldus vader Sven. "Maar Trek-Segafredo kiest ervoor om in Zwitserland te rijden. Hij komt terug voor de Baloise Belgium Tour."

 

Het is nog wel even wachten. Maar Scherpenheuvel is de eerste aankomst in de Baloise Belgium Tour… Dus daar zien we Thibau zeker terug.

Vorig jaar won Oscar Riesebeek

Gerelateerd: