Alsof één stevige smak niet volstond. Een gigantisch zenuwachtig slot in Brugge-De Panne werd ontsierd door een opeenvolging van valpartijen. Een groot deel van de topfavorieten, onder wie Tim Merlier, maakte kennis met het asfalt of was uitgeschakeld na hardnekkig gewrik. "Dit heeft niet alleen met de renners, maar ook met het parcours te maken", merkt ons commentaarduo Vannieuwkerke en Vanthourenhout op.
"Dit is niet het WK van sprinters gebleken. Je kan het zo benoemen, maar na zo'n finale moet je die titel intrekken", zucht Karl Vannieuwkerke na een valfestijn in plaats van sprintersbal.
In de slotkilometers van de Classic Brugge-De Panne gingen zowat alle favorieten onderuit of werden ze opgehouden. En dus kan ons commentaarduo maar één conclusie trekken.
"Wonden likken, dat zal het worden", vult Sven Vanthourenhout aan.
Vooral de tweede en derde smakken zijn stevig. "Kijk hoe zwaar de renners met hun hoofden over de klinkertjes schuren. Dit wil je eigenlijk niet zien", deelt Vannieuwkerke.
Vanthourenhout merkt op: "Daar zie je Tim Merlier eigenlijk al van nee schudden."
Dit heeft niet enkel met de renners te maken, maar ook met het parcours, dat noopt tot risico's.
"Bij die derde val laten een paar jongens zich doorglijden. Dan kom je in contact met iemand en begint het domino-effect", vult Vannieuwkerke aan.
"Tim Merlier kan dan geen kant meer uit en gaat over het muurtje. Ik hoop dat het een mooie val is ... Daar zit je dan op het asfalt als Europese kampioen. Shit is het enige woord dat hierbij past, waanzin hoeveel renners hun wonden moeten likken."
Maar niet alleen het gedrag van de renners, ook de plotse versmalling stoot onze commentatoren tegen de borst.
Vanthourenhout: "Vooral die laatste val waar Merlier tegen de grond gaat, gaat het om een versmalling die in geen enkele laatste kilometer van geen enkele koers thuishoort. Dat is - zeker op dit niveau - om problemen vragen."
"Je wil absoluut in het centrum aankomen voor de horeca, maar de veiligheid van de renners mag niet in het gedrang komen. Dit heeft niet enkel met de renners te maken, maar ook met het parcours. Het parcours noopte tot risico's", aldus Vannieuwkerke.
"Klopt, als je van een tweevaksbaan naar één rijvak gaat met zo'n peloton aan zo'n vaart, krijg je een trechter die voor problemen zorgt", besluit Vanthourenhout.