Wielerbond UCI en rennersvakbond CPA hebben gereageerd na de incidentrijke 3e rit in de Ster van Bessèges, waardoor 8 ploegen uit de wedstrijd zijn gestapt. "De belangrijkste wedstrijdorganisatoren zullen hun kennis kunnen delen met de kleinere organisatoren", is het antwoord van de CPA op de problematiek.
Zowel de 2e als de 3e rit van de Ster van Bessèges werd ontsierd door een voertuig die op het parcours reed. In de 2e rit was Maxim Van Gils het grootste slachtoffer na de val die veroorzaakt werd door een auto.
In de 3e etappe had het peloton er genoeg van en werd de koers een poos geneutraliseerd. Toen het peloton zich toch weer op gang trok, was dat met 8 ploegen minder.
Na de overwinning van Arnaud De Lie heeft Adam Hansen, voorzitter van de rennersvakbond CPA zich uitgesproken over de incidenten en komt hij ook al met mogelijke oplossing om dergelijke situaties in de toekomst te vermijden.
"Na de situatie van de afgelopen dagen zal de CPA binnen SafeR een nieuw document opstellen voor de belangrijkste wedstrijdorganisatoren, waarmee zij hun kennis kunnen delen met de kleinere organisatoren", schrijft Hansen op X.
SafeR is een onafhankelijke organisatie die is opgericht om de veiligheid in het wegwielrennen te verbeteren. "We hebben momenteel de 4 grootste wedstrijdorganisatoren binnen SafeR: RCS (Giro-organisator), Unipublic (Vuelta), ASO (Tour) en Flanders Classics."
"We moeten de kleinere organisatoren helpen en ondersteunen bij het organiseren van wedstrijden. Er zou geen verschil mogen zijn qua organisatie van een wedstrijd. Het enige verschil zou in het parcours en het wedstrijdformat mogen liggen."
UCI "neemt veiligheid extreem serieus"
Ook de UCI heeft zich uitgesproken over de zaak. Het zegt in een statement dat het de 2 verschillende incidenten met een voertuig tijdens de 2e en de 3e rit zal onderzoeken.
"Er worden maatregelen genomen om een herhaling van deze problemen te vermijden, ook al hebben sommige ploegen gekozen om de race te verlaten. De UCI zal diepgaand onderzoeken hoe de problemen met de wegafsluitingen konden ontstaan en zal de nodige actie ondernemen volgens artikel 2.12.011."
Volgens dat artikel heeft de UCI de mogelijkheid om zware geldstraffen op te leggen aan de organisatoren. In dit geval, waarbij tegenliggend verkeer niet wordt gestopt, vermeldt het reglement boetes van 10.000 tot 50.000 Zwitserse frank.
Die bedragen variëren wel afhankelijk van het niveau van de betrokken organisatie. Voor die van de Ster van Bessèges (2.1) houdt de boete 40% van de genoemde bedragen in.
"De UCI benadrukt dat het de veiligheid van de renners extreem serieus neemt, en heeft ook de bezorgdheden van SafeR ontvangen, de structuur toegewijd aan de veiligheid in het wielrennen."