Organisator ASO heeft ingegrepen na de commotie van vorig jaar: het Bos van Wallers, een ankerpunt in Parijs-Roubaix, wordt op 13 april langs een nieuwe route benaderd. De parcoursbouwer voegt 2 extra stroken toe en vlak voor de lading stenen wordt nog een kleine lus getrokken rond de mijnsite van Arenberg. Op die manier wil ASO de klassieke stormloop naar het Bos van Wallers veiliger laten verlopen.
Het Bos van Wallers en Parijs-Roubaix zijn, op enkele dipjes in hun relatie na, zowat getrouwd voor het leven. Maar de Trouée d'Arenberg was de voorbije decennia helaas meermaals het decor van zware valpartijen.
Vorig jaar installeerde organisator ASO een chicane vlak voor de entree om een nieuw slagveld te vermijden. De constructie botste op veel kritiek, maar uiteindelijk verliep de passage vlekkeloos.
De flessenhals was namelijk niet zo nijpend als gevreesd aangezien het peloton door alle schermutselingen toen al aan flarden gereden was. De eerste groep van zo'n 30 à 40 renners kon de chicane dan ook zonder al te veel trammelant achter zich laten.
Maar de parcoursbouwers hadden in 2024 al laten verstaan dat ze andere en betere opties achter de hand hadden en voor 2025 wordt een andere formule uitgerold.
Aan de opbouw naar het Bos wordt gesleuteld met de introductie van 2 nieuwe secteurs in de buurt van Quérénaing: de strook van Artres (#24, 1.300 meter) en die van Famars (#23, 1.200 meter).
"Het zijn geen moeilijke zones", zegt parcoursbouwer Thierry Gouvenou, die ging spieken bij het parcours van de GP Denain. "Maar door hen op die plaats te leggen, krijg je een opeenvolging van een vijftal stroken zonder al te veel asfalt."
Vorig jaar was er de chicane, maar nu hebben we een alternatief waarbij de snelheid op een vlottere manier zal worden afgeremd.
Na die zone, waar het peloton dus misschien al gedecimeerd zal zijn, moet er nog 30 kilometer overbrugd worden tot het Bos van Wallers.
"Vorig jaar was er de chicane, maar nu hebben we een alternatief waarbij de snelheid op een vlottere manier zal worden afgeremd."
"We maken een kleine omweg langs de mijnsite van Arenberg, inclusief vier haakse bochten naar rechts in de kilometer voor het Bos."
Daarna blijft alles bij het oude: na 259,2 kilometer en 30 kasseistroken kennen we de winnaar op de piste.
Bij de vrouwen blijft alles bij het oude
De vrouwen rijden een dag eerder hun 5e editie. Aan de route is niet gesleuteld. In Denain wordt het startschot gegeven voor een traject van 148,5 kilometer.
De vrouwen pikken in na het Bos van Wallers en zetten over 17 stroken en 29,2 kilometer met kasseien koers naar de Vélodrome.