Spring naar de inhoud

Nu wielertoppers als Van der Poel en Nys gaan skiën: mag dat wel van hun ploegen? "Je kan hen niet in hun kot houden"

Nu wielertoppers als Van der Poel en Nys gaan skiën: mag dat wel van hun ploegen? "Je kan hen niet in hun kot houden"
 ma 3 februari 2025 18:06

Van de modder naar de sneeuw, van de fiets naar de latten. Mathieu van der Poel (30) en Thibau Nys (22) lassen na het WK veldrijden in Liévin een weekje vakantie in. Dat doen ze niet aan een zwembad, maar wel in de bergen: de wereld- en de Belgische kampioen gaan deze week op skiverlof. Kan je als renner zomaar skiën en hoe dekken ploegen en coureurs zich in voor eventuele schadegevallen?

"Misschien moet ik hem vergezellen", grapte Mathieu van der Poel gisteren na het WK veldrijden toen hij hoorde dat ook Thibau Nys deze week opteert voor een skivakantie.

 

Na een drukke crosswinter wil Nys de batterijen opladen voor hij over 2 maanden aan zijn wegcampagne begint. Van der Poel wil zijn kort en krachtig veldritluik doorspoelen in de sneeuw voor hij - vermoedelijk - begin maart op de weg hervat in Parijs-Nice of Tirreno-Adriatico.

 

Maar gaan skiën en renner zijn als beroep wel hand in hand? Zijn ploegen wel tuk op hun goudhaantjes die in de sneeuw spelen en de risico's op blessures verhogen?

 

"Ach, je kan die mannen toch niet meer in hun kot houden", leert ons een belronde met verschillende Belgische makelaars. "Hun focus is tijdens het seizoen al zo groot en de druk is gigantisch. Gun hen toch dat uitje."

Er zijn zeker nog ploegen die zo'n verbodsclausule toch nog laten opnemen, maar je kan er geen echte lijn in trekken. Het is eerder case per case. Staat er niets in vermeld, dan is het in principe toegestaan.

Belgische wielermakelaars

Nochtans is er een tijdperk geweest waarin zulke reisjes verboden waren. "Nadat veel renners tijdens het skiën en andere activiteiten blessures hadden opgelopen, werd zo'n clausule inderdaad expliciet opgenomen in de contracten."

 

"Het ging dan meestal niet over skiën op zich, maar wel over sporten die een gevaar kunnen betekenen voor je gezondheid. Maar die beperking zie je nu niet meer, of toch veel minder, in de contracten tussen ploegen en renners."

 

"De ervaring leert ons dat het tegenwoordig eerder om een vage omschrijving gaat. Je moet er dan alles aan doen om je fysieke integriteit niet in gevaar te brengen. Maar wat betekent dat precies?"

 

"Er zijn zeker nog ploegen die zo'n clausule toch nog laten opnemen", stelt een andere makelaar, "maar je kan er geen echte lijn in trekken. Het is eerder case per case. Staat er niets in vermeld, dan is het in principe toegestaan."

 

"De activiteiten worden of werden meestal niet-limitatief opgesomd. Het gaat over skiën, maar ook over parachutespringen, autoracen of crossen met een motor. Zelfs voetballen heeft er ooit in gestaan. Dat is en blijft een contactsport, hé."

Ook vorig jaar was er tijd voor een shortski voor Van der Poel en zijn partner.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (Instagram). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Extra verzekering

Ploegen kunnen dus het zekere voor het onzekere nemen, maar meerdere wielermanagers zeggen dat "slechts een minderheid gaat voor een expliciet verbod". 

 

"De Internationale Wielerunie UCI heeft zelf een typecontract opgesteld met een minimum aan voorwaarden waar je als ploeg aan moet voldoen. Die bepalingen over skiën of andere randzaken staan er niet in. Dat zegt al iets."

 

"Het heeft ook niets te maken met de nationale licentie waarmee de ploeg koerst of wanneer je die andere zaken zou uitoefenen. Tijdens of na het seizoen, als renner lig je een volledig kalenderjaar onder contract."

Wij bestuderen de polis van de ploeg goed én controleren de persoonlijke verzekeringssituatie van onze renner. Ook al staat er niets in je contract, misschien stipuleert de polis iets anders. Dan kan het verstandiger zijn om toch een extra verzekering te nemen.

Belgische wielermakelaars

Er is een juridisch kantje, maar natuurlijk is er ook het verzekeringstechnische aspect. En dat ligt gevoeliger. Want alle partijen willen uiteraard een waterdichte bescherming.

 

"Wat wij doen als management, is de polis van de ploeg goed bestuderen én de persoonlijke verzekeringssituatie van onze renner controleren. Ook al staat er niets in je contract, misschien stipuleert de polis iets anders."

 

"Dan kan het verstandiger zijn om toch een extra verzekering te nemen. Want stel dat er iets gebeurt: is dat volledig gedekt door de polis van de ploeg of is er een aanvullende verzekering nodig?"

 

Een andere makelaar knikt: "Wij zorgen zelf ook altijd voor een extra persoonlijke verzekering. Of dat raden we toch zeer sterk aan."

 

"Als er discussies zijn, dan komt die verzekering goed van pas. Zeker met zaken die in het buitenland gebeuren. Een incident of ongeval in pakweg China kan je helaas veel gedoe opleveren."

Met de step door de stad

Het komt er dus op aan om de hiaten te vinden en te neutraliseren, of er nu wel of niet een clausule is. Al kan je bij een verbod ook gewoon openlijk aankloppen bij je ploeg.

 

"We hebben het zeker al meegemaakt dat renners ondanks zo'n contractbepaling toch toelating vragen aan hun ploeg. Sommige coureurs redeneren misschien dat het wel veilig zal verlopen, maar er kan altijd iets gebeuren. Zelfs de beste skiërs crashen al eens."

 

"Daarom: we vragen zo'n uitzondering aan, al is dat dus niet vaak meer nodig. En in het geval van Mathieu kan ik me inbeelden dat de ploeg dat gewoon toestaat."

 

"Ik denk wel dat ze hem zo'n verzetje gunnen. Bij een renner die minder goed presteert of niet professioneel genoeg is, is het wellicht een ander verhaal."

 

"Het is ook een kwestie van gezond verstand en zo'n weekje kan je mentale gezondheid alleen maar ten goede komen. Het gaat vooral om een goede verstandhouding tussen renner en ploeg."

 

"Het is vooral belangrijk dat je er openlijk over kunt praten", zegt nog een andere stem. "Je mag veronderstellen dat een renner weet dat hij niet roekeloos mag zijn. Je hoeft geen tricks met je snowboard uit te halen, hé."

Ik denk wel dat de ploeg Mathieu zo'n verzetje gunt. Zo'n weekje kan je mentale gezondheid alleen maar ten goede komen. Het gaat vooral om een goede verstandhouding tussen renner en ploeg.

Belgische wielermakelaars

"Klopt", klinkt het bij een andere wielermanager, "maar ik zou het toch een beetje vaderlijk aanpakken. Ik zou mijn renners adviseren om te focussen op hun carrière. Later is er nog voldoende tijd voor zulke folietjes."

 

Al zou je ook kunnen zeggen: is het niet wat hypocriet om renners weg te houden van de skipistes als ze tijdens het dagelijkse leven op hun fiets al zoveel risico's ontmoeten?

 

"Ja, maar als je je in het verkeer begeeft op je fiets, is dat jobgerelateerd. Langlaufen of lopen zou je nog kunnen verantwoorden voor je job als renner om je conditie aan te scherpen. Skiën is dat veel minder. Die nuance is wel doorslaggevend."

 

"Alles kan gevaarlijk zijn", besluit een laatste makelaar. "Zelfs als je je met je step in het stadscentrum verplaatst. Een gezonde relatie moet zegevieren, want sowieso horen wij de term "verbod" niet zo graag. En de renners evenmin (grijnst)."