Ga naar de inhoud

Start de motoren: 5 nieuwigheden om naar uit te kijken in de Formule 1 in 2024

 di 20 februari 2024 06:32
Het nieuwe F1-seizoen staat voor de deur.

Met de testdagen in Bahrein staat het nieuwe F1-seizoen voor de deur. Het is wachten tot 2026 voor een grote omwenteling, maar toch zijn er wat nieuwigheden om naar uit te kijken. Een overzicht.

1. Record van 24 races op F1-kalender

Het lijkt vaste prik te worden: elk jaar stelt F1-eigenaar Liberty Media wel een kalender voor met een recordaantal races op. 

 

Moest Lewis Hamilton in 2014 nog 19 races afwerken voor zijn eerste wereldtitel bij Mercedes, dan moet de zevenvoudige wereldkampioen in zijn laatste seizoen bij de Duitse renstal 5 races extra in actie komen.

 

Met de terugkeer van de GP van China na 4 jaar afwezigheid staan er 24 races op de F1-kalender, alweer één race erbij tegenover vorig seizoen. Tussen 2 maart en 8 december reist het F1-circus naar 21 landen op 5 continenten.

 

2 maart, is dat geen zaterdag? Dat klopt. Vanwege de ramadan vindt de openingsrace in Bahrein een dag eerder plaats, net als de 2e race van het seizoen in Saudi-Arabië.

 

Om het lange seizoen toch wat behapbaar te maken en de ecologische voetafdruk ietwat te verminderen, werd wel geschoven met de races. Zo werd de GP van Japan van het najaar naar april verplaatst, waar het logischer ligt voor de GP van China.

 

De GP van Qatar is in 2024 dan weer de voorlaatste race op de kalender. Niet alleen is het dan minder heet aan de Perzische Golf, het is ook minder ver reizen voor de seizoensfinale in Abu Dhabi.

Formule 1 in 2024
DatumGrote PrijsWinnaarKlassement
02/03
Grote Prijs van Bahrein
Max Verstappen
Max Verstappen
09/03
Grote Prijs van Saudi-Arabië
Max Verstappen
Max Verstappen
24/03
Grote Prijs van Australië
Carlos Sainz
Max Verstappen
april 2024
07/04
Grote Prijs van Japan
Max Verstappen
Max Verstappen
21/04
Grote Prijs van China
Max Verstappen
Max Verstappen
mei 2024
05/05
Grote Prijs van Miami
Lando Norris
Max Verstappen
19/05
Grote Prijs van Emilia-Romagna
15:00
26/05
Grote Prijs van Monaco
15:00
juni 2024
09/06
Grote Prijs van Canada
20:00
23/06
Grote Prijs van Spanje
15:00
30/06
Grote Prijs van Oostenrijk
15:00
juli 2024
07/07
Grote Prijs van Groot-Brittannië
16:00
21/07
Grote Prijs van Hongarije
15:00
28/07
Grote Prijs van België
15:00
augustus 2024
25/08
Grote Prijs van Nederland
15:00
september 2024
01/09
Grote Prijs van Italië
15:00
15/09
Grote Prijs van Azerbeidzjan
13:00
22/09
Grote Prijs van Singapore
14:00
oktober 2024
20/10
Grote Prijs van de Verenigde Staten
21:00
27/10
Grote Prijs van Mexico
21:00
november 2024
03/11
Grote Prijs van São Paulo
18:00
24/11
Grote Prijs van Las Vegas
07:00
december 2024
01/12
Grote Prijs van Qatar
18:00
08/12
Grote Prijs van Abu Dhabi
14:00

2. Nieuwe namen

Maakten er vorig seizoen nog 3 rookies hun intrede in de Formule 1, dan blijft de startgrid voor 2024 ongewijzigd. 

 

Toch staan er twee nieuwe namen op de startlijst. Red Bull-zusterteam AlphaTauri onderging een naamsverandering en heet nu voluit Visa Cash App RB, een echte tongtwister.

 

En ook het Zwitserse raceteam Sauber, dat vorig seizoen nog als Alfa Romeo door het leven ging, vond twee nieuwe naamsponsors. In afwachting van de transformatie tot Audi in 2026 lenen het gokbedrijf Stake en streamingplatform Kick hun naam aan het F1-team.

 

Het levert het al even moeilijk uitspreekbare Stake F1 Team Kick Sauber op. Om het extra moeilijk te maken zal het team afwisselend Stake en Kick heten, afhankelijk van de regels rond gokreclame in het gastland.

Gerelateerd:

3. Laat de stoelendans beginnen

Zelfs als Max Verstappen ook het seizoen 2024 domineert, belooft het nog altijd spannender te worden dan vorig jaar. Met dank aan Lewis Hamilton. 

 

De zevenvoudige wereldkampioen kondigde 2 weken geleden zijn overstap naar Ferrari aan in 2025. Hamilton zette zo een stoelendans in gang die het seizoen 2024 zal domineren.

 

Carlos Sainz, die moet ophoepelen bij de Scuderia, is een kanshebber om het vrijgekomen plekje bij Mercedes in te nemen, maar ook Alex Albon aast op een nieuwe kans op het hoogste niveau. 

 

En wat met Sergio Perez? De Mexicaan is aan zijn laatste contractjaar bezig als ploegmaat van Verstappen bij Red Bull en moet zich dan ook bewijzen.

 

Hij is niet de enige: ook Pierre Gasly, Esteban Ocon, Yuki Tsunoda, Fernando Alonso, Zhou Guanyu, Kevin Magnussen, Nico Hülkenberg, Alex Albon en Logan Sargeant zijn niet zeker dat ze in 2025 nog een zitje hebben in de Formule 1.

 

Dat belooft.

Gerelateerd:

4. Sleutelen aan sprintraces

De sprintrace werd in 2021 geïntroduceerd in de Formule 1 om een raceweekend interessanter te maken. Met de kwalificaties op vrijdag, een kortere race op zaterdag en de Grote Prijs op zondag viel er nu elke dag iets te beleven.

 

De sprintraces leverden evenwel niet het verhoopte spektakel op. Omdat de uitslag van de sprintrace de startvolgorde voor de Grote Prijs bepaalde, schuwden de F1-rijders al te grote risico's.

 

Vorig jaar werd de sprintrace dan ook losgekoppeld van de Grote Prijs, met elk hun eigen kwalificatie, om de rijders te verleiden tot meer inhaalmanoeuvres. Maar ook dat leverde problemen op.

 

Omdat na de eerste vrije training al de kwalificaties voor de Grote Prijs volgden, ging het parc fermé al op vrijdag in. Dat betekent dat de monteurs na amper één uurtje trainen al niet meer aan de wagen konden sleutelen.

 

Door het raceweekend te herschikken hoopt de Formule 1 dat euvel op te lossen. Op vrijdag volgt nu na de eerste vrije training de sprint shoot-out (zeg maar de kwalificatie voor de sprintrace).

 

Op zaterdag volgt dan eerst de sprintrace, waarna de kwalificatie voor de Grote Prijs op de planning staat. Zo kunnen teams nog sleutelen aan de wagen voor de kwalificatie en de Grand Prix.

 

Dit seizoen staan er opnieuw 6 sprintraces ingepland: in China, Miami, Oostenrijk, Austin, Brazilië en Qatar.

Gerelateerd:

5. Kleine regelwijzigingen

Op een grote omwenteling in het F1-reglement is het wachten tot 2026, wanneer het huidige motorenreglement op de schop gaat. Voor het seizoen 2024 blijft het beperkt tot enkele kleine wijzigingen.

 

Misschien nog de interessantste verandering is dat DRS (kort voor Drag Reduction System) sneller kan worden ingezet. Al na de eerste ronde van de race kan de achtervleugel op sommige delen van het circuit worden opengeklapt om de topsnelheid te verhogen.

 

Voor het overige is er nog slecht nieuws voor de Nederlandse fans, die maar al te graag een oranje rookgordijn creëren. Rookbommen en pyrotechnisch materiaal worden verboden.

Gerelateerd: