Ga naar de inhoud
Jouw ploeg ook aan de start?
Meld je nu aan met je VRT-profiel, bekijk je resultaat en vergelijk hoe jouw vrienden het doen!
Aanmelden

Wie is Adam Hansen, de vakbondsman die het peloton eindelijk een stem geeft?

 ma 3 juli 2023 09:09
Adam Hansen lag jarenlang onder contract bij de Lotto-ploeg.

Veiligheid staat meer dan ooit bovenaan de agenda van de wielersport. Dat is helaas te wijten aan enkele tragische ongevallen, maar het is anderzijds ook te danken aan de ijver van Adam Hansen. De 42-jarige ex-prof is sinds maart voorzitter van de rennersvakbond CPA en maakte de voorbije maanden al indruk als bruggenbouwer. Een portret. 

Qua palmares op de fiets komt hij niet in de buurt van zijn voorganger Gianni Bugno (59), qua verwezenlijkingen als voorzitter van de rennersvakbond CPA heeft Adam Hansen (42) de Italiaan in geen tijd weggeblazen.

 

Bugno stond 14 jaar aan het hoofd van de CPA en werd in maart opgevolgd door Adam Hansen, de Australiër die eind 2020 stopte met koersen.

 

Hansen verdedigde zijn kandidatuur met de boodschap dat hij als renner al "gepassioneerd was geraakt door de strijd voor eerlijke rechten en veilige raceomstandigheden voor renners". 

 

3,5 maanden na zijn verkiezing - Hansen was de enige kandidaat - blijken dat geen holle woorden. De Australiër hecht veel belang aan "openheid, transparantie en inclusiviteit" en heeft dat de voorbije maanden veelvuldig bewezen.

 

Hansen is bijzonder bedrijvig op Twitter, knoopt voortdurend gesprekken aan met renners en andere actoren, bezoekt koersen en bevraagt de diverse spelers in het peloton.

 

"Voor ik voorzitter werd, vroeg ik aan de renners wat hun grootste bezorgdheid was. Veiligheid, was hun antwoord."

 

De verzuchtingen vielen niet in dovemansoren. 

Adam Hansen stopte eind 2020 met koersen.

Betrouwbare sprintkracht en wegkapitein in de grote rondes

Met Adam Hansen beschikt het peloton nu eindelijk over iemand die hun grieven hoort, begrijpt en verdedigt. 

 

Op zijn 42e lijkt Hansen, die als prof al een duizendpoot was, over een bodemloos vat met energie te beschikken.

 

Hansen was in zijn jonge jaren een triatleet, maar verhuisde naar Europa om zijn fietsniveau bij te schaven. Hij bleef plakken in het peloton en bouwde als lead-out, hardrijder en wegkapitein een zeer verdienstelijke carrière uit.

 

In eerste instantie deed hij dat bij T-Mobile en opvolgers Columbia en HTC, tussen 2011 en 2020 lag hij onder contract bij Lotto. 

Adam was een fantastische ploegmaat en persoon. En een bezige bij. Het is ongelofelijk met welke zaken hij zich nog bezighield naast de fiets.

Jurgen Van den Broeck over zijn ex-ploegmaat

"Ik herinner me Adam als een bijzonder nuchter en extreem intelligent persoon", typeert Jurgen Van den Broeck zijn voormalige ploeggenoot.

 

Van den Broeck deelde tijdens de grote rondes geregeld de ploegbus met Hansen. Logisch ook, want tussen de Vuelta van 2011 en de Giro van 2018 reed Hansen liefst 20 grote rondes op een rij.

 

"Hij kon alles zeer goed analyseren, maakte zich nooit druk en bekeek vele zaken vanop een afstand."

 

"In een grote ronde kon ik niet zomaar een huis op hem bouwen, maar wel een volledig gebouw."

 

"Als ik hem vroeg om me aan de voet van een beklimming af te zetten, dan deed hij die taak perfect. En dan bleef hij nog bij me, ook al zei ik hem dat het niet meer hoefde."

 

"Adam was een fantastische ploegmaat, maar ook een fantastische persoon. En een bezige bij, ja. Het is ongelofelijk met welke zaken hij zich nog bezighield naast de fiets."

 

"Ik kan zijn rekening niet maken, maar ik denk dat hij er zelfs beter zijn boterham mee verdiend heeft. En dat waren niet gewoon uit de hand gelopen hobby's, hij deed er echt iets mee. Zijn prestaties hebben er nooit onder geleden."

"Hij heeft niemand tegen de schenen geschopt"

Het hoeft gezegd: wie het cv van Adam Hansen bestudeert, kan alleen maar concluderen dat de Australiër - woonachtig in Tsjechië - zichzelf voortdurend uitdaagt.

 

Hij ontwierp zijn eigen handgemaakte koersschoenen, hield zich bezig met software voor computers en met de productie van 3D-geprinte mondkapjes. 

 

Na zijn afscheid als prof keerde Hansen terug naar zijn oude liefde triatlon. Met zijn wetenschappelijke achtergrond en interesses bouwde hij zijn eigen triatlonfiets en werkte hij aan een zwembad volgens het voorbeeld van een loopband. Faut le faire.

 

Zwemlessen kreeg hij overigens nog van ex-ploegmaat Victor Campenaerts, nog een coureur met een verleden als triatleet. 

 

"Adam was als renner een buitenbeentje", lacht Van den Broeck smakelijk. "Zo is hij ook al jaren vegan. Met zijn benadering van een grote ronde zouden veel collega's gewoon geparkeerd staan. Adam niet."

 

"Als voorzitter van de rennersvakbond vind ik hem ook de geknipte persoon. Hij zal altijd luisteren en zal niemand bevoordelen."

 

"Hij dwingt respect af. Tijdens zijn carrière heeft hij niemand tegen de schenen geschopt. Iedereen gunt hem deze rol en wil hem helpen."

Als voorzitter van de rennersvakbond vind ik hem de geknipte persoon. Hij zal altijd luisteren en zal niemand bevoordelen.

Jurgen Van den Broeck over zijn ex-ploegmaat

"Karakter als bemiddelaar was vroeger al zichtbaar"

Ex-Lotto-ploegleider Herman Frison kan zich alleen maar aansluiten bij de lovende woorden van Jurgen Van den Broeck. 

 

"Ja, Adam was een specialleke, maar dat bedoel ik dan alleen maar positief", beschrijft Frison.

 

"Ik heb hem nooit kwaad gezien. Hij was altijd bereid om alles te doen en zou alle mogelijke brandjes blussen of iedereen sussen."

 

"Adam was nooit opvliegend. Dat karakter als bemiddelaar zat er toen al in, ja. Toen hij werd aangesteld bij de CPA vond ik hem al de ideale man."

 

"Hij was bijzonder aangenaam en makkelijk om mee te werken. Hij toonde respect voor iedereen. Hij vroeg wel om duidelijkheid tijdens de meetings en dan moesten de afspraken nageleefd worden. Hij was stipt, maar met veel respect."

 

En Hansen was ook een karakterkop op de fiets. "Ik denk spontaan aan die sneeuweditie van Milaan-Sanremo in 2013."

 

"Hij stond te bibberen, maar wilde na de onderbreking toch blijven fietsen. Hij weigerde op te geven, maar deed dat uiteindelijk toch."

 

"Het straffe was dat hij 's avonds nog op het vliegtuig stapte naar Catalonië, want die koers begon 's anderendaags al. Onwaarschijnlijk. Al verscheen hij niet meer aan de start van de 2e etappe (lacht)."

Gerelateerd: