Spring naar de inhoud

Kunnen de rellen in Frankrijk een invloed hebben op de Tour de France?

Jouw ploeg ook aan de start?
Meld je nu aan met je VRT-profiel, bekijk je resultaat en vergelijk hoe jouw vrienden het doen!
Aanmelden
Kunnen de rellen in Frankrijk een invloed hebben op de Tour de France?
 vr 30 juni 2023 21:44

De Tour de France gaat zaterdag van start, maar van wielergekte is er in Frankrijk op dit moment geen sprake. Het land is in de ban van grootschalige en gewelddadige protesten. Kunnen de rellen straks een invloed hebben op de Tour? En moeten de renners zich zorgen maken? "Het gevaar voor vandalisme is groot."

Frankrijk staat in brand.

 

Al enkele dagen is het er bijzonder onrustig door protesten tegen politiegeweld, nadat een 17-jarige jongen eerder deze week is neergeschoten door een agent. Daags voor de start van de Tour lijkt niemand er zich met La Grande Boucle bezig te houden.

 

"Op dit moment worden de media beheerst door de rellen en het protest tegen politiegeweld", vertelt VRT-journalist Steven Decraene vanuit Rijsel.

 

"De aandacht voor de Tour moet eigenlijk nog komen. Maar morgen als de Tour van start gaat, zal een groot deel van het land toch weer in de ban zijn van de koers."

 

"Sport kan altijd de mensen verbinden. Al is het wel zo dat voor de jongeren die in de banlieues leven het voetbal nog een grotere symboolwaarde heeft dan wielrennen. Iemand als Kylian Mbappé zou dan ook een grotere impact kunnen hebben dan een wielerster. Maar hopelijk kan de koers helpen om de gedachten te verzetten."

Risico's aan de ploegenhotels

Op verschillende plaatsen liepen de protesten al uit de hand, met geweld en plunderingen. Ook Tourorganisator ASO is ondertussen op zijn hoede. Tourbaas Christian Prudhomme liet al verstaan dat de Tour "zal ingrijpen indien nodig".


Bestaat de kans dat de rittenkoers straks verstoord wordt door de onlusten? "Op het eerste gezicht is die kans klein. Het geweld vindt altijd plaats als de duisternis valt en meestal ook in de voorsteden."

Aan de hotels schuilt elk jaar al gevaar voor diefstal, maar nu ook een grotere kans op vandalisme.

VRT-journalist Steven Decraene

"Maar waar het natuurlijk wel gevaarlijk kan worden is aan de hotels van de ploegen, die zich vaak aan de rand van steden bevinden."


"Daar schuilt elk jaar al gevaar voor diefstal, maar nu ook een grotere kans op vandalisme. Het zou logisch zijn als de aanwezigheid van de politie en de gendarmerie daar versterkt zal worden."

Logistiek meesterwerk op vlak van beveiliging

De Franse politiekorpsen werden massaal gemobiliseerd in de probleemzones. Zullen er genoeg veiligheidsdiensten voorhanden zijn als straks ook de Tourkaravaan neerstrijkt in Frankrijk?


"Als er één ding is waar de Fransen nooit in onderschat mogen worden, dan is het wel in logistiek. De Tour de France is daar al meer dan honderd jaar een schoolvoorbeeld van."


"Als je weet dat er zo'n 28.000 gendarmen, agenten en brandweerlui constant paraat staan om dat circus van de Tour de France in goede banen te leiden... Dat is al een ongelooflijk aantal aan veiligheidsmensen."


"In de steden waar de Tour passeert zijn natuurlijk ook nog eens verschillende compagnieën van CRS (gespecialiseerde Franse politie-eenheid, red.), extra politie, enzovoort. Daar komt dan nog eens bij dat er verschillende evenementen, zoals festivals of optredens, afgelast worden om de druk op de politie daar te verlichten."


"Het zou dus geen probleem mogen zijn om de Tourkaravaan naar behoren te beveiligen. Een symbool als de Tour de France, daar mag niet aan geraakt worden."

Er reizen zo'n 28.000 gendarmen, agenten en brandweerlui constant mee met dat circus van de Tour de France. Dat is al een ongelooflijk aantal aan veiligheidsmensen.

VRT-journalist Steven Decraene

De Tour bevindt zich nu nog in Spanje, pas maandag wordt de Franse grens overgestoken. De kans bestaat dat tegen dan de gemoederen al wat bedaard zijn, zegt ook Decraene. "In Frankrijk kan het snel ontploffen en even snel weer gaan liggen."


"Verschillende steden hebben ondertussen een avondklok ingevoerd en ook het openbaar vervoer is op veel plaatsen afgebouwd. De jongeren en relschoppers zijn zo erg beperkt in hun mobiliteit, om hen tot inkeer te brengen. Als dat werkt, kan Frankrijk zich vanaf volgende week weer volop concentreren op het sportieve."

Gerelateerd: