Ga naar de inhoud

Nieuwe tijdritregels: volgwagen moet afstand van 25 meter respecteren

 ma 16 januari 2023 16:36
Remco Evenepoel tijdens het BK tijdrijden.

De Internationale Wielerunie UCI heeft zijn wetboek een update gegeven. In het tijdrithoofdstuk gelden nieuwe regels omtrent de afstand tussen renners en hun volgwagens en ook de positie van het tijdritstuur krijgt een nieuw luikje. 

In een tijdrit gelden de wetten van de aerodynamica nog meer dan anders en naast de positie van de renner op zijn fiets speelt ook de plaatsing van de volgwagen in het zog van de coureur een belangrijke rol.

 

Ploegleiders kunnen inspelen op het duwend effect van de luchtstroom rond de renner, maar de UCI verstrengt de voorschriften.

 

Voor het nieuwe seizoen - dat morgen officieel van start gaat met de Tour Down Under - geldt nu een verplichte minimale afstand van 25 meter, een stuk strenger dan de afstand van 10 meter die tot dusver van kracht was.

 

"Hiermee verzekeren we dat de resultaten niet beïnvloed worden door de nabijheid van de volgwagen ten opzichte van de renner. We garanderen zo de sportiviteit van de competitie en we bevorderen ook de veiligheid", legt de UCI uit.

 

Op basis van enkele studies legt de UCI uit dat een marge van 10 meter tijdswinst kan opleveren, bij een verhoogde afstand ligt dat winstpercentage uiteraard een pak kleiner en is het zelfs verwaarloosbaar.

 

De UCI argumenteert ook dat het de veiligheid ten goede komt: bij onverwachte wendingen (denk aan een valpartij of pech) heeft de bestuurder van de volgwagen ook een langere reactietijd.

 

Een renner wordt tijdens zijn tijdrit natuurlijk ook omringd door andere volgers zoals commissarissen, tv-motoren en fotografen. 

 

Zij mogen dichter bij de renner komen, maar moeten uit de directe slipstream (lees: de flank van de renner) blijven om aerodynamische winst uit te sluiten.

Het tijdritstuur

Wat het stuur van een tijdritfiets betreft, is er ook een aanpassing doorgevoerd. Het gaat om een (technische) versoepeling waarbij rekening wordt gehouden met de lengte van een renner.

 

Het peloton wordt opgesplitst in 3 categorieën: kleiner dan 180 centimeter, tussen 180 en 189,9 centimeter en groter dan 190 centimeter. Volgens hun lengte is er meer of minder speling. 

 

"We willen de renners meer stabiliteit en veiligheid garanderen als ze hun tijdritpositie aanmeten", luidt het.