Ander seizoen, evenveel controverse. Net zoals vorig jaar draaide de ontknoping van het F1-seizoen uit op een onnavolgbaar schouwspel. Dat ook nog eens bijna een drama kende. “Gaat dat vele geld wel naar de juiste zaken?”, vraagt onze commentator Sammy Neyrinck zich af.
Was-ie nu wel of geen wereldkampioen? Die vraag hield sportliefhebbers zondagochtend in de ban. Bijna iedere waarnemer (en hoofdrolspeler Max Verstappen) was overtuigd van niet. Tot de Formule 1 een zinnetje uit het Grote Regelboek bovenhaalde.
“Toch vreemd dat er van bovenaf geen communicatie was over het aantal punten waarvoor men racete”, vond Sammy Neyrinck. “Daardoor duurde het te lang vooraleer er duidelijkheid was over de wereldtitel.”
“Wat een gedoe was dat nu weer?”, zullen er mensen zeggen. En dat is jammer.
En dat is niet goed voor het product F1, oordeelt onze commentator. “Het wordt meer dan ooit een sport voor de échte kenners, terwijl de belangstelling nog nooit zo groot en mondiaal was.”
“Dat is niet goed als je meer fans wilt lokken. Het zorgt voor antireclame voor de F1 en motorsport. “Wat een gedoe was dat nu weer?”, zullen er mensen zeggen. En dat is jammer.”
Voor de F1 blijft het toch moeilijk om bepaalde zaken te regulariseren en controleren.
Neyrinck vindt overigens niet dat de hele heisa afbreuk doet aan de tweede wereldtitel van Max Verstappen.
“Over 10 jaar weet niemand nog wat er precies gebeurd is, dat slijt wel. Maar iedereen zal zich wél nog herinneren hoe Verstappen naar een tweede wereldtitel reed.”
Dat zou misschien anders geweest zijn, mocht een trekker op het circuit van Suzuka twee meter verder had gestaan. Neyrinck zag hoe daar een nieuw drama vermeden werd. Het was, na de onzekerheid over het resultaat, een tweede negatieve noot.
Pierre Gasly schrok zich verrot. 7 jaar geleden kwam Jules Bianchi, landgenoot van Gasly, om het leven na een botsing met een gelijkaardige machine, ook op Suzuka.
“Wat een geluk dat daar niks gebeurd is. Voor de F1 blijft het toch moeilijk om bepaalde zaken te regulariseren en controleren. Gaat dat vele geld wel naar de juiste zaken, vraag ik me dan soms af.”
Bekijk de nabeschouwing met Sammy Neyrinck
Gerelateerd:
GP van Japan klassement
Pos. | Rijder | Constructeur | Tijd | Punten |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 25 | |
2 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 18 | |
3 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 15 | |
4 | Esteban Ocon | Alpine | 12 | |
5 | Lewis Hamilton | Mercedes | 10 | |
6 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 8 | |
7 | Fernando Alonso | Alpine | 6 | |
8 | George Russell | Mercedes | 4 | |
9 | Nicholas Latifi | Williams Racing | 2 | |
10 | Lando Norris | McLaren | 1 |
WK Formule 1 2022 klassement
Pos. | Rijder | Constructeur | Punten |
---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 454 |
2 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 308 |
3 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 305 |
4 | George Russell | Mercedes | 275 |
5 | Carlos Sainz | Scuderia Ferrari | 246 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 240 |
7 | Lando Norris | McLaren | 122 |
8 | Esteban Ocon | Alpine | 92 |
9 | Fernando Alonso | Alpine | 81 |
10 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 49 |
Pos. | Constructeur | Punten |
---|---|---|
1 | Red Bull Racing | 759 |
2 | Scuderia Ferrari | 554 |
3 | Mercedes | 515 |
4 | Alpine | 173 |
5 | McLaren | 159 |
6 | Alfa Romeo | 55 |
7 | Aston Martin | 55 |
8 | Haas F1 Team | 37 |
9 | AlphaTauri | 35 |
10 | Williams Racing | 8 |