Ga naar de inhoud

Waarom het budgetplafond cruciaal is in Formule 1: "7 miljoen is gelijk aan 1 seconde per ronde"

 wo 5 oktober 2022 07:18
Het budgetplafond moet ervoor zorgen dat de kloof tussen de teams kleiner wordt.

De lakmoesproef. Er staat geen race gepland en toch staat er veel op het spel in de Formule 1. Normaal maakt de FIA vandaag bekend welke teams zich wel en welke zich niet gehouden hebben aan het budgetplafond in 2021.

In Singapore gonsde het van de geruchten dat 2 teams het budgetplafond vorig jaar hebben overschreden. Onder meer Ferrari en Mercedes wezen met een beschuldigende vinger richting Red Bull, dat stellig ontkende en in de tegenaanval ging.


Ter herinnering: vorig jaar was het eerste jaar van het budgetplafond. Volgens bepaalde regels mochten teams niet meer dan 145 miljoen dollar besteden. Dit jaar is dat 5 miljoen dollar minder en voor 2023 ligt de grens op 135 miljoen dollar.


Het idee achter het budgetplafond is om het verschil in performantie tussen kleine teams en "big spenders" zoals Red Bull, Mercedes en Ferrari te verkleinen. 

 

De FIA heeft de afgelopen maanden de financiële data van alle teams uitgepluisd en maakt normaal gezien vandaag bekend of er stoute kinderen in de F1-klas zitten. Cruciaal dus om te kijken of het budgetplafond echt werkt en op de juiste manier wordt toegepast.

"Het budgetplafond heeft de F1 beter gemaakt"

Ferrari en Mercedes, de twee teams die vorig jaar en dit jaar afgetroefd worden door Red Bull, benadrukken het belang van het budgetplafond. Volgens hen staat de toekomst van de sport op het spel.

 

Belangrijk daarbij is ook dat het geld voor de ontwikkeling in 2021 voor de nieuwe auto van dit jaar ook uit die 145 miljoen dollar moet zijn gekomen. Laat nu net Red Bull het team zijn dat haar huiswerk het beste heeft gemaakt.

 

De FIA maakt een onderscheid tussen een kleine overtreding van 5 procent en een grotere overschrijding van het budget. "Maar dat betekent dat je 7 miljoen dollar meer hebt kunnen uitgeven", zegt Mercedes-baas Toto Wolff.

 

Ter vergelijking: het budget van een klein team als Alfa Romeo om de auto doorheen het jaar beter te maken bedraagt ongeveer 2,5 miljoen euro.

7 miljoen dollar betekent ongeveer 70 ingenieurs, dat kan een seconde per ronde winst opleveren.

Ferrari-directeur Laurent Mekies

"7 miljoen dollar betekent ongeveer 70 ingenieurs, dat kan per ronde een seconde winst opleveren. En dat is maar 1 voorbeeld", zegt Ferrari-directeur Laurent Mekies. "Dit schetst het belang van het budgetplafond."

 

"Het budgetplafond is de belangrijkste regel om zo veel mogelijk spanning te hebben. Het laat financieel minder krachtige teams toe om de kloof met de andere teams te dichten", zegt Wolff.

 

Dat beaamt Gunther Steiner van Haas. "Formule 1 is wat het nu is dankzij die financiële regels. Dus als we daar aan gaan morrelen, dan is dat niet goed voor onze sport. Het is in het belang van iedereen dat we dat niet laten gebeuren. Het budgetplafond heeft onze sport beter gemaakt."


Mekies (Ferrari): "Dit is een cruciale test voor de regel. Als we deze test niet doorstaan, dan is het wellicht game over, want de gevolgen zijn enorm. Het is belangrijk dat de FIA de regels juist toepast. Over straffen kunnen we later nog praten."

Van puntenaftrek tot uitsluiting van het kampioenschap

Nochtans liggen die straffen al klaar om toegepast te worden. Als een renstal minder dan 5 procent te veel heeft besteed, dan komt dat overeen met een "kleine inbreuk". Bij alles daarboven gaat het over een "wezenlijke schending".

 

Sancties voor een kleine overtreding kunnen zijn: puntenaftrek, uitsluiting van GP's, beperkingen op ontwikkeling en een verdere beperking van het budget van de overtreder.

 

Voor een grote overtreding gaat het zelfs over de uitsluiting van een rijder of een team van het volledige WK. De vrees bij sommige teams is dat de FIA eventuele overtredingen zal minimaliseren naar een kleine overtreding, omdat anders de sport eronder zou lijden.

 

Toto Wolff vreest iets anders. "Als er een te verwaarlozen straf op een kleine inbreuk staat, dan gaan we daar allemaal naar streven en die straf erbij nemen in onze drang om sneller te gaan."

Gerelateerd:

Overzicht klassement

Pos.RijderConstructeurPunten
1
Max Verstappen
Red Bull Racing
454
2
Charles Leclerc
Scuderia Ferrari
308
3
Sergio Perez
Red Bull Racing
305
4
George Russell
Mercedes
275
5
Carlos Sainz
Scuderia Ferrari
246
6
Lewis Hamilton
Mercedes
240
7
Lando Norris
McLaren
122
8
Esteban Ocon
Alpine
92
9
Fernando Alonso
Alpine
81
10
Valtteri Bottas
Alfa Romeo
49
Pos.ConstructeurPunten
1
Red Bull Racing
759
2
Scuderia Ferrari
554
3
Mercedes
515
4
Alpine
173
5
McLaren
159
6
Alfa Romeo
55
7
Aston Martin
55
8
Haas F1 Team
37
9
AlphaTauri
35
10
Williams Racing
8
kalender Formule 1 2022
datum grand prix winnaar 2022 winnaar 2021
20/03 Bahrein (Sakhir) Leclerc Hamilton
27/03 Saudi-Arabië (Jeddah) Verstappen Hamilton
10/04 Australië (Melbourne) Leclerc -
24/04 Emilia-Romagna (Imola) Verstappen Verstappen
08/05 Miami (Florida) Verstappen -
22/05 Spanje (Barcelona) Verstappen Hamilton
29/05 Monaco (Monaco) Perez Verstappen
12/06 Azerbeidzjan (Bakoe) Verstappen Pérez
19/06 Canada (Montréal) Verstappen -
03/07 Groot-Brittannië (Silverstone) Sainz Hamilton
10/07 Oostenrijk (Spielberg) Leclerc Verstappen
24/07 Frankrijk (Le Castellet) Verstappen Verstappen
31/07 Hongarije (Boedapest) Verstappen Ocon
28/08 België (Spa-Francorchamps) Verstappen Verstappen
04/09 Nederland (Zandvoort) Verstappen Verstappen
11/09 Italië (Monza) Verstappen Ricciardo
25/09 Rusland (Sotsji) geschrapt Hamilton
02/10 Singapore (Marina Bay) Perez -
09/10 Japan (Suzuka) Verstappen -
23/10 VS (Austin) Verstappen Verstappen
30/10 Mexico (Mexico City) Verstappen Verstappen
13/11 Brazilië (Sao Paulo) Russell Hamilton
20/11 Abu Dhabi (Abu Dhabi) Verstappen Verstappen