Spring naar de inhoud

IJslolly's, nylonkousen en taartjes met munt: zo wapenen de renners in de Tour zich tegen de hitte

Jouw ploeg ook aan de start?
Meld je nu aan met je VRT-profiel, bekijk je resultaat en vergelijk hoe jouw vrienden het doen!
Aanmelden
IJslolly's, nylonkousen en taartjes met munt: zo wapenen de renners in de Tour zich tegen de hitte
 zo 17 juli 2022 13:19

Je zal maar een etappe in de Tour de France van 202,5 kilometer moeten afhaspelen als het kwik met de 40 graden flirt. De Tour stopt voor niemand en dus halen de renners en hun ploegen hun volledige trukendoos boven om de hittehinder zoveel mogelijk te beperken.  

Jumbo-Visma, de ploeg van gele trui Jonas Vingegaard en groene trui Wout van Aert, rijdt elke dag van de ploegbus naar het startpodium met ijsvesten om het lichaam zo lang mogelijk koel te houden.

 

"De warmte is een extra tegenstander en het lijkt tot in Parijs superwarm te zijn", voelde Wout van Aert gisteren de bui al hangen in Saint-Etienne. 

 

"Maar wij zijn er supergoed op getraind en op voorbereid. Dat is een voordeel."

 

"We gaan er in onze ploeg goed mee om dankzij onze koelvesten, die we zo lang mogelijk dragen."

 

"Er staan ook heel veel mensen langs de kant van onze ploeg met extra drank."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Renners nuttigen in normale omstandigheden vaak al 2 bidons per uur, maar bij deze extreme weersomstandigheden mag je rekenen op een verdubbeling van dat aantal. 

 

4 drinkbussen per uur, het is geen sinecure om die eerst en vooral al te bemachtigen.

 

De waterdragers kunnen niet voortdurend op en af naar de volgwagens rijden, waardoor er dus extra personeel wordt ingeschakeld voor bevoorrading langs het parcours.

 

Bovendien is het voor een menselijk lichaam niet evident om dat vochtverlies probleemloos op te vangen met al die bidons.

 

Je moet tijdens de inspanningen voortdurend denken aan eten en drinken en het is niet uitgesloten dat de maag en darmen tegenpruttelen.

 

Zo'n drinkbus wordt ook verrijkt met een oplossing van bijvoorbeeld zouten en elektrolyten - denk aan de witte lijnen op de shirts en broeken door de zoutafzetting - om het verlies van die componenten te compenseren.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Bidons verdwijnen niet alleen in de mond, maar worden ook over het lichaam uitgestort als douche.

 

Ook ijs is natuurlijk een dankbaar geschenk en ploegen zijn erg creatief om zo'n blokje bevroren water tot zich te nemen.

 

Een nylonkous in de koers? Jawel, het kan zeker en vast. Zo'n ijszak verfrist de nek of andere lichaamsdelen. 

Het beste van twee werelden combineren? Jonas Vingegaard zegt geen neen tegen een ijslolly, weliswaar de niet-calorierijke versie waar een gewone sterveling meteen aan denkt.

 

De rijstcakes hebben ook een opfrisbeurt gekregen: de toevoeging van munt moet een fris mondgevoel schenken.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De armen van de renners zullen ook extra gretig zijn. Toeschouwers die een bidon of fles met (gekoeld) water aanbieden, worden vaak als een engel gepercipieerd. 

 

Normaal gelden er beperkingen voor dat soort bevoorrading, maar rennersvakbond CPA laat uitzonderingen toe en geeft iedereen de kans om de renners te helpen.

 

Bovendien wordt ook de tijdslimiet opgetrokken: geloste renners krijgen dus wat extra marge om tijdig te finishen.

Ook de organisatie en veiligheidsverantwoordelijken doen hun duit in het zakje. 

 

Zo wordt de route van vandaag met zo'n 10.000 liter water besproeid kort voor de passage van de renners om de grondtemperatuur kortstondig te doen zakken.

 

"Ik had er nog nooit van gehoord en ik twijfel of het nuttig is", vertelde cocommentator Serge Pauwels in Sporza Tour op Radio 1. 

 

Ook het ecologische aspect van zo'n druppel op een hete plaat roept vragen op.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De technologie staat niet stil, ook niet in het peloton. Kledijsponsors hebben flinterdunne outfits ontworpen, al schuilt ook daar een addertje onder het gras.

 

De dunne kledij beschermt de deelnemers minder tegen zonnebrand, zonnecrème is dan het logische eerste hulpmiddel. 

 

Al moet je ook dan waakzaam zijn: de crème mag vooral niet blijven plakken als een extra laagje op de huid, want dat bemoeilijkt het afkoelingsproces.

Meesteraanvaller Taco van der Hoorn had zijn gebruikelijke helm vanmiddag ingewisseld voor een exemplaar met meer "gaten".

 

"Iets meer ventilatie, iets minder aerodynamica", glimlachte hij. "Bij deze warmte gaat de koeling boven aerodynamica."

Van Tadej Pogacar, intussen niet meer in het geel, werd deze week veelvuldig gezegd en geschreven dat hij niet zo goed tegen de hitte kan.

 

De Sloveen wuifde dat weg en had zich alleszins voor deze Tour niet klaargestoomd in een warmtekamer, waar het lichaam al kan wennen aan de blootstelling tegen deze temperaturen.

 

"Een warmtekamer? Daar heb ik nog nooit van gehoord", zei de Sloveen maandag tijdens de rustdag. 

 

"Een sauna ken ik wel, ja. Ach, niemand vindt het fijn om 5 uur te koersen bij 40 graden. Dat is niet gezond."

Andere tijden...

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Gerelateerd:

Tour de France
ritdatumstart - finishtype rittotaalwinnaarleider
1
29/06 Firenze - Rimini
semi bergetappe
206 km
Romain Bardet
Romain Bardet
2
30/06 Cesenatico - Bologna
semi bergetappe
199,2 km
Kévin Vauquelin
Tadej Pogacar
3
01/07 Piacenza - Turijn
vlak
230,8 km
Biniam Girmay
Richard Carapaz
4
02/07 Pinerolo - Valloire
bergetappe
139,6 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar
5
03/07 Saint-Jean-de-Maurienne - Saint-Vulbas
vlak
177,4 km
Mark Cavendish
Tadej Pogacar
6
04/07 Mâcon - Dijon
vlak
163,5 km
Dylan Groenewegen
Tadej Pogacar
7
05/07 Nuits-Saint-Georges - Gevrey-Chambertin
tijdrit
25,3 km
Remco Evenepoel
Tadej Pogacar
8
06/07 Semur-en-Auxois - Colombey-les-Deux-Églises
semi bergetappe
183,4 km
Biniam Girmay
Tadej Pogacar
9
07/07 Troyes - Troyes
vlak
199 km
Anthony Turgis
Tadej Pogacar
rustdag 08/07
10
09/07 Orléans - Saint-Amand-Montrond
vlak
187,3 km
Jasper Philipsen
Tadej Pogacar
11
10/07 Évaux-les-Bains - Le Lioran
semi bergetappe
211 km
Jonas Vingegaard
Tadej Pogacar
12
11/07 Aurillac - Villeneuve-sur-Lot
semi bergetappe
203,6 km
Biniam Girmay
Tadej Pogacar
13
12/07 Agen - Pau
vlak
165,3 km
Jasper Philipsen
Tadej Pogacar
14
13/07 Pau - Pla d'Adet
bergetappe
151,9 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar
15
14/07 Loudenvielle - Plateau de Beille
bergetappe
197,7 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar
rustdag 15/07
16
16/07 Gruissan - Nîmes
vlak
188,6 km
Jasper Philipsen
Tadej Pogacar
17
17/07 Saint-Paul-Trois-Châteaux - Superdévoluy
semi bergetappe
177,8 km
Richard Carapaz
Tadej Pogacar
18
18/07 Gap - Barcelonnette
semi bergetappe
179,5 km
Victor Campenaerts
Tadej Pogacar
19
19/07 Embrun - Isola 2000
bergetappe
144,6 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar
20
20/07 Nice - Col de la Couillole
bergetappe
132,8 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar
21
21/07 Monaco - Nice
tijdrit
33,7 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar