Op reclameborden, shirts, sociale media of zelfs als naam van de officiële competities. Reclame voor gokbedrijven in de sport is overal. Als er een verbod komt op gokreclame in België is dat een stevige streep door de rekening van de sportsector, al probeerde Bart Lagae in onze podcast De Tribune ook nuance aan te brengen.
Het was onprettig ontwaken voor de sportsector maandag. Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne heeft een koninklijk besluit gelanceerd dat gokreclame aan banden moet leggen in België.
Aan alle voorwaarden is nog niet voldaan, maar Bart Lagae, journalist bij De Standaard, twijfelt er niet aan dat het verbod er zal komen. Moet komen ook.
"Dat gokreclame uiteindelijk aan banden zal worden gelegd, daar ben ik vrij zeker van. Het loopt de spuigaten uit. De cijfers liegen er niet om, krantenwinkels zijn gokpaleizen geworden en iedereen kent wel een verhaal van hoe verwoestend een gokverslaving kan zijn voor iemand zijn leven."
Dat gokreclame uiteindelijk aan banden zal worden gelegd, daar ben ik vrij zeker van.
In het voetbal zou de maatregel de voetbalclubs 10 miljoen euro kosten, 12 procent van hun totale sponsorinkomsten, volgens de CEO van de Pro League: Lorin Parys.
"Het is niet helemaal zwart-wit", wou Bart Lagae nuanceren. "Het is zeker een klap, maar het is niet zo dat de sportsector levensbedreigend gewond geraakt door dit koninklijke besluit of dat het ze aan de bedelstaf zal helpen."
"We hebben in het verleden het voorbeeld gezien van het verbod op de tabaksreclame. Toen werd ook gezegd dat de Grote Prijs van Spa-Francorchamps (in de Formule 1) zou verdwijnen daardoor."
"Die GP is er ook nog altijd. Los van het feit dat ze vorig jaar zwaar verlieslatend was, maar dat had met andere redenen te maken."
Deze maatregelen zou wel het finale zetje kunnen zijn om over te gaan tot een buitenlandse overname.
Finaal zetje voor buitenlandse overnames?
Wat niet helemaal zwart is, is ook niet helemaal wit. Bart Lagae vreest vooral de gevolgen voor kleinere sporten en sportclubs. Hij geeft het voorbeeld van Antwerp en Zulte Waregem in het voetbal.
"Bij Antwerp zijn in nasleep van de aanwerving van Marc Overmars een aantal sponsors afgehaakt. Voorzitter Paul Gheysens was niet onder de indruk, want zijn schouders zijn sterk genoeg. Zulte Waregem daarentegen heeft als hoofdsponsor een gokbedrijf en heeft het sowieso financieel niet makkelijk."
"Als club zonder buitenlandse eigenaar wordt het waarschijnlijk steeds moeilijker om sponsors te vinden. Deze maatregelen zouden wel het finale zetje kunnen zijn om over te gaan tot een buitenlandse overname."
Verbinden met fiscale kortingen
Soep wordt echter zelden zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Voor de sport komen er overgangsmaatregelen. Pas in 2025 zou het verbod op gokreclame ingaan. Er is dus nog veel tijd om te onderhandelen.
"Ik denk dat het Belgische voetbal deze discussie zal verbinden met de onderhandelingen met de overheid over fiscale kortingen. Politici willen het voetbal ook nooit helemaal tegen de haren instrijken en dan komt men uiteindelijk uit bij iets verteerbaars."