Spring naar de inhoud

Graveltips voor de aankomst in Valencia: "Zittend klimmen en de weg lezen"

Ronde van Valencia klassement

ranking
naamresultaatploeg
1
Aleksandr Vlasov
in 18u56'45"
2
Remco Evenepoel
32"
3
Carlos Rodríguez
36"
4
Enric Mas
50"
5
Alejandro Valverde
1'02"
6
Jakob Fuglsang
1'05"
7
Luis León Sánchez
1'14"
8
Giulio Ciccone
2'00"
9
David De La Cruz
2'28"
10
Tao Geoghegan Hart
2'54"
Graveltips voor de aankomst in Valencia: "Zittend klimmen en de weg lezen"
 vr 4 februari 2022 07:09

Deze namiddag is het opnieuw uitkijken naar de prestaties van Remco Evenepoel in de Ronde van Valencia. Zeker omdat de aankomst na een gravelstrook(je) ligt, niet meteen zijn favoriete ondergrond. Specialist Laurens ten Dam geeft nog wat last minute tips vanuit Colombia. "Je moet veel druk op je achterwiel houden: zittend klimmen werkt", weet hij.

Laurens ten Dam (41) heeft het profpeloton een tijdje geleden uitgezwaaid, maar de Nederlandse ex-renner leeft zich al enkele jaren uit in zijn nieuwe passie. Gravelwegen zijn zijn favoriete speeltuin.

 

Ten Dam zit op dit moment in Colombia, waar hij eind februari deelneemt aan een gravelwedstrijd van 8 dagen. Ter voorbereiding vergezelt hij Tom Dumoulin en Koen Bouwman, ploegmaats bij Jumbo-Visma, tijdens hun stage in Colombia.

 

De Nederlandse ex-prof weet dus wel hoe je moet omspringen met die onverharde ondergrond. "Ik heb makkelijk praten, want ik rijd met een speciale gravelfiets, eentje die daar echt voor gemaakt is", wijst hij meteen op een cruciaal verschil. 

 

"Qua banden gebruik ik meestal 42'ers, maar bij de profs houdt het meestal op bij 28'ers. Tenzij ze met Roubaix-fietsen zouden rijden, maar dat denk ik niet. Met mijn brede banden heb ik natuurlijk veel meer grip."

 

Wat moeten de profs straks dan wel doen om de controle niet te verliezen? "Zoals Remco zelf zei: hij houdt van zittend klimmen en dat helpt. Je moet erg veel druk op je achterwiel houden, zodat je niet doorslipt en de tractie kunt houden. Dan werkt zittend klimmen beter."

 

"Voor de rest blijft het vooral hard omhoog fietsen. En we hebben hier de beelden van de eerste rit gezien: dat zit wel snor bij Remco, hé."


"Je moet vermijden dat je doorslipt. Anders is het verloren energie: je rijdt wel hard, maar je geraakt niet vooruit. Soms kan het zo steil worden dat je als het ware achterover valt."

Zoals Remco zelf zei: hij houdt van zittend klimmen en dat helpt. Je moet erg veel druk op je achterwiel houden, zodat je niet doorslipt en de tractie kunt houden.

Laurens ten Dam

"Op wattage rijden is minder makkelijk"

De slotklim in de 3e etappe in Valencia is onontgonnen terrein, of toch niet helemaal. Deze regio is het stageterrein van heel wat ploegen en de voorbije weken werd de hindernis door heel wat renners al eens bestudeerd.

 

Weliswaar veelal niet integraal. Zo vertelde Remco Evenepoel dinsdag dat hij tijdens zijn verkenningstocht niet tot op de top was geraakt. 

 

"We konden niet geloven dat we een gravelweggetje moesten opdraaien waarvan de staat zo slecht was. Er lagen grote stenen op de weg. We dachten dat het een foutje was in onze routeplanner. Maar blijkbaar was die toch juist", vertelde hij. 

 

Dat was blijkbaar een vertekend beeld, want volgens de organisatie zijn de grote keien en rotsen intussen weggehaald.

 

"Als je toch zo'n grote steen ziet liggen, dan moet je extra hard aanzetten", waarschuwt Laurens ten Dam. "Als je er niet omheen kunt, dan moet je die extra versnelling plaatsen."

 

"Je bent vooral meer bezig met het parcours dan wanneer je gewoon op asfalt klimt. Het is een stuk onregelmatiger. Op wattage rijden is minder makkelijk: je moet de weg lezen."

Lagere bandendruk?

"Het wordt een mountainbike-etappe", voorspelde Remco Evenepoel enkele dagen geleden nog. Correct?

 

Laurens ten Dam: "Het is voor een groot deel MTB-techniek, maar het is ook geen rocket science."

 

"En wat mannen zoals Mathieu van der Poel en Tom Pidcock doen op hun MTB, is nog iets anders. Zelfs afgelopen weekend op het WK veldrijden: ik vond het indrukwekkend hoe de crossers door die bochten gingen."


En heeft hij nog tips voor de bandendruk? "Die moet flink lager. Bij mijn gravelfiets is dat 1.7 bar, erg laag."

 

"Voor profs is dat natuurlijk niet haalbaar met hun banden. Zijn constructeur Specialized zou het wel leuk vinden mocht hij met hun lichte gravelfiets rijden, maar ik denk niet dat ze dat zullen doen."

 

Bij Quick Step-Alpha Vinyl lieten ze weten dat er geen speciale aanpassingen worden doorgevoerd aan de fiets. Met een fietswissel wordt ook geen rekening gehouden, maar op de grindstrook staat wel een extra mannetje met reservewielen.

Ten Dam houdt wel van een stukje gravel

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (Instagram). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Lees ook: