Uit elke tegenslag kan je leren. De Giro van Remco Evenepoel liep niet zoals hij het zich had ingebeeld, maar vormt wel een basis voor de toekomst. 4 wijze lessen die de renner opstak tijdens zijn eerste grote ronde, met uitleg van onze "wijze" José De Cauwer.
Les 1: 'Luister ook naar de oude wijsheden'
Zonder wedstrijdritme meteen aan de start staan van een loodzware rittenkoers. Velen zetten er op voorhand al vraagtekens bij, die achteraf terecht bleken.
"Meten is weten, zegt men tegenwoordig graag", grijnst José De Cauwer. "Door een schat aan data zouden ploegen hun renners perfect moeten kunnen inschatten. Maar dit hadden ze bij Deceuninck-Quick Step blijkbaar toch niet zien aankomen."
"Het bewijst dat de oude wijsheden niet helemaal weg zijn. Mijn vader van 100 jaar - nog steeds bezeten van de koers - zei vooraf: "Hoe kan dat nu? Die jongen heeft 9 maanden niet gekoerst en gaat de Ronde van Italië rijden." Dat is de pure logica. Gezond boerenverstand."
"Alles wat nu gebeurt, is eigenlijk terug te brengen naar die 9 maanden inactiviteit."
Les 2: 'Durf je weg te steken in de koers'
Het lijkt nog niet zolang geleden. Amper 10 dagen terug sprintte Remco Evenepoel nog voor één bonificatieseconde tegen Egan Bernal, dromend van de roze trui. De aandacht voor de youngster bereikte zijn piek - al moest het zware werk toen eigenlijk nog komen...
"Dat sprintje tegen Bernal is geweldig voor de wielersport, maar je moet er ook mee oppassen", waarschuwt De Cauwer. "Zulke zaken worden vandaag de dag uitvergroot, waardoor je de druk op jezelf nog wat groter maakt. Soms is het beter om je even weg te steken in een grote ronde."
"Pas op de streep kan je je armen in de lucht steken. Als je uiteindelijk op het podium finisht in de Giro is het allemaal fantastisch, maar nu blijkt het tegenovergestelde het geval."
Les 3: 'Werk aan je stuurmanskunsten'
De meest gestelde vraag van de voorbije dagen: zijn de stuurkunsten van Remco Evenepoel een probleem? De Cauwer knikt: "Het is al langer een thema. Zelfs tijdens zijn eerste rittenkoers, de Ronde van Argentinië, stelde ik mij al vragen toen hij eens sukkelde in een waaier."
"Ach, je kan hem dat niet verwijten. Remco heeft nooit écht leren koersen, want hij reed altijd voorop. Ook de val van woensdag was volgens mij te vermijden. Het is dus wel iets waar Remco op moet werken in de toekomst."
"Deze week sprak ik nog met een voormalig mecanicien. Hij stelde voor dat Remco op de piste moet gaan rijden achter een derny. En zelfs eens een ploegkoers moet afwerken. Met Iljo Keisse heeft hij er de ideale bondgenoot voor. Pistiers zijn de beste piloten van het peloton."
Les 4: 'Niks mis met soms je ambities bijschaven'
Het siert hem, maar is tegelijk een valkuil: de grenzeloze ambitie van Evenepoel. Op de eerste rustdag luidop vertellen dat hij gelooft in de eindzege, terwijl hij evengoed volledig in de rol van underdog had kunnen kruipen.
Ploegmaat Iljo Keisse vertelde het vanochtend nog voor de start: "Remco moet soms zijn ambities bijschaven. Een grote ronde is nog iets anders dan de Ronde van België of Polen."
"Remco en Deceuninck-Quick Step zijn zichzelf een beetje tegengekomen", oordeelt De Cauwer. "Er was een soort vedettisme ontstaan, waardoor Remco nog weinig in de weg werd gelegd."
Er is geen enkele renner die in zijn carrière niks van tegenslag meemaakt.
"Op zich is dat niet verrassend. Remco heeft de voorbije jaren elke logica getart. Terwijl velen hem aanraadden om een jaar bij de beloften te rijden, stapte hij meteen over naar de profs. En hij bewees zijn gelijk door alles te winnen."
"Maar iedereen wist dat er ooit een minder moment zou komen. Er is geen enkele renner die in zijn carrière niks van tegenslag meemaakt. Nu komt dat voor Remco allemaal ineens. Mocht Deceuninck-Quick Step alles geweten hebben wat het nu weet... Dan zouden ze anders omgegaan zijn met Remco, denk ik. Maar deze Giro zal hem ongetwijfeld helpen in de toekomst."