Spring naar de inhoud

Iljo Keisse over nieuwe regels: "Absurd, wat is de bedoeling van de UCI?"

Iljo Keisse over nieuwe regels: "Absurd, wat is de bedoeling van de UCI?"
 ma 8 februari 2021 17:02
Met handje(s) op het stuur fietsen mag vanaf 1 april niet meer in koers.
Met handje(s) op het stuur fietsen mag vanaf 1 april niet meer in koers.

Na het dalen op de buis is het voor renners binnenkort ook verboden om nog met de polsjes los op het stuur te fietsen. "We hebben geen raad nodig van mensen die nog nooit op een fiets gezeten hebben of bij wie dat al 20 jaar geleden is", zegt Keisse over die nieuwe regels.

"Iedereen maakt voor zichzelf uit wat veilig is en niet"

De UCI pakt de laatste tijd uit met nieuwe regels "om het wielrennen veiliger te maken", klinkt het. Hoe verwelkomt Iljo Keisse, de nestor van het wielerpeloton, die aanpassingen van het reglement?

 

“Het is echt belachelijk. Er zijn veel nieuwe regels, maar die twee – de daalpositie en de handjes op het stuur – springen er natuurlijk uit", reageert Iljo Keisse.

 

"In mijn ogen is die daalpositie helemaal niet gevaarlijk, al is het bijtrappen zoals Froome en Mohoric deden misschien iets anders. Maar gewoon op je buis zitten, dat is niet gevaarlijker dan hoe men vroeger soms reed, met je achterwerk bijna op je achtertube."

 

"Wij zijn profs en rijden elke dag met de fiets. Het is belachelijk dat iemand anders beslist hoe wij moeten of mogen dalen.”

 

Over het verbod op de handjes op het stuur heeft Keisse ook een mening. “Geen enkele prof zal zijn handen op zijn stuur leggen op een weg die zich daar niet toe leent."

 

"Iedereen maakt voor zichzelf uit wat veilig is en wat niet. Je hebt geen raad nodig van mensen die nog nooit op een fiets gezeten hebben of bij wie dat al 20 jaar geleden is. Wij doen het omgekeerde ook niet met hun business. Het is absurd.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

"Het zou mij verbazen dat dit de stem is van het peloton"

Keisse stelt de UCI in vraag. “Ik snap echt niet waar die beslissingen vandaan komen en wie ze neemt."

 

"Is er wel naar de renners geluisterd? Het zou mij ongelofelijk verbazen dat dit de stem van het peloton is en dat de meerderheid er zo over denkt. Ik weet niet wat hun bedoeling is."

 

"Een veilig parcours, extreem slechte wegen, versmallingen: dat is de verantwoordelijkheid van de UCI. Dat zijn zeker en vast werkpunten.”

 

Ook het weggooien van bidons in verplichte zones vindt Keisse niet het beste idee. "Ik begrijp dat je je bidons niet zomaar overal mag weggooien, maar vroeger stond ik als kind te kijken naar de koers in de hoop een bidon te bemachtigen."

 

"Daar staan nu fikse boetes op en je zal het maar meemaken. Zo’n boete staat ook niet in verhouding tot het prijzengeld, hé.”

Een veilig parcours, extreem slechte wegen, versmallingen: dat is de verantwoordelijkheid van de UCI. Dat zijn zeker en vast werkpunten.

Iljo Keisse

"Die ene renner zal het dan weer zitten hebben"

Zal de UCI alle overtreders ook echt beboeten? "Ik vraag me inderdaad af hoe je dat allemaal kan controleren."

 

"De kopgroep en het peloton worden vergezeld door een camera, maar wat met groep 2 of 3 in de achtergrond? Als daar iemand een gat dichtrijdt door zo te dalen, wie zal het gecontroleerd hebben? Die ene renner die het zitten heeft, die zullen ze uit koers nemen."

 

"Hetzelfde zie je met het rijden op het voetpad. Iedereen weet dat het niet mag, maar soms kan het niet anders en word je als het ware gedwongen. Dat gebeurt niet dikwijls, maar als je prijs hebt, zoals Luke Rowe in de Ronde van Vlaanderen, dan verdwijn je uit koers."

 

"Ik wil het wel eens zien of ze een renner dan bestraffen. Maar wat zal het volgende zijn? Ik zal hen zeker niet uitdagen, maar de prioriteiten zijn verkeerd.”

Iljo Keisse tijdens de Giro vorig jaar.
Iljo Keisse tijdens de Giro vorig jaar.

Lees ook