Van ongeval naar opportuniteit. Een week nadat Remco Evenepoel ten val kwam door een openzwaaiend portier van een bpost-wagen gaat de olympische kampioen een samenwerking aan met het bedrijf. Samen lanceren ze de 'Remco Reflex'. "Toen ze mij dit voorstel deden, heb ik onmiddellijk toegehapt."
Meer dan 300 fietsers per jaar raken in ons land gewond door plots openslaande autodeuren. Sinds vorige week weet ook Remco Evenepoel hoe zwaar de gevolgen kunnen zijn.
Door een portier van een bpost-busje liep hij kneuzingen aan beide longen, een luxatie van het sleutelbeen en drie breuken op.
Maar aan het spijtige ongeval houden beide partijen allerminst kwade gevoelens over.
Meer nog: de R.Ev Academy van Remco Evenepoel ontwierp samen met bpost een sticker om de aandacht te vestigen op het fenomeen van ‘dooring’, waarbij fietsers door een openslaande autodeur ten val komen.
En dus lanceren ze de 'Remco Reflex'.
Met een sticker van Evenepoel die je op het zijraampje aan de bestuurderszijde plakt, wordt men eraan herinnerd om extra aandacht te besteden aan mogelijk aankomende fietsers bij het openen van het autoportier.
Het initiatief van bpost zal ontegensprekelijk bijdragen tot een betere bewustwording van de gevaren op de weg
"Hoewel alle bpost-bestuurders uitgebreid opgeleid zijn om de Dutch Reach te gebruiken (een techniek waarbij je de deur met de tegenovergestelde arm opent om jezelf te verplichten achterom te kijken), is een permanente visuele reminder nuttig", klinkt het bij bpost. "We zullen dus de ‘Remco Reflex’ aanbrengen in al zijn voertuigen.
Ook Remco Evenepoel is enthousiast: "Toen de mensen van bpost mij dit voorstel deden, heb ik onmiddellijk toegehapt", vertelt de olympische kampioen.
"Alle weggebruikers moeten rekening houden met elkaar. Het initiatief van bpost zal ontegensprekelijk bijdragen tot een betere bewustwording van de gevaren op de weg. Ik wil bpost dan ook danken voor de introductie van de Remco Reflex. Dit zal ongetwijfeld heel wat ongevallen vermijden."
“Bij bpost geloven we dat een simpel gebaar levens kan redden", aldus Chris Peeters, CEO van bpostgroup. "Met de ‘Remco Reflex’ willen we iedereen er aan herinneren dat het belangrijk is om aandachtig te blijven wanneer je de weg op gaat."
"We betreuren wat er met Remco is gebeurd en wensen hem een spoedig herstel. We hopen dat dit initiatief zal bijdragen om verdere ongevallen te voorkomen."
De Remco Reflex is trouwens niet voorbehouden voor bpost-chauffeurs. Iedereen kan de sticker bestellen en op het autoraam aan de bestuurderszijde van zijn wagen kleven.
De sticker is vanaf 10 december gratis te verkrijgen via de website deremcoreflex.be