In een van de spannendste F1-seizoenen in jaren is het ongeduldig aftellen tot de zomerbreak op zijn einde loopt. Met nog 10 races op de kalender moeten nog heel wat vraagstukken worden opgelost. Een overzicht.
Wereldtitel nummer 4 voor Verstappen?
Voor het eerst sinds 2021 hebben nog eens 4 renstallen van een F1-overwinning kunnen proeven. Elke rijder van Red Bull, Ferrari, Mercedes en McLaren - met uitzondering van Sergio Perez - stond al op het hoogste schavotje dit seizoen.
7 verschillende winnaars. Het roept herinneringen op aan de jaargang 2012, waarin de eerste 7 races 7 verschillende winnaars opleverden. Wereldkampioen Sebastian Vettel maakte toen een achterstand van 44 punten nog goed op Fernando Alonso.
Een gelijkaardig scenario lijkt nu evenwel uitgesloten voor Lando Norris. Door de blitzstart van Max Verstappen, die 4 van de eerste 5 races won, moet de Brit nu 78 punten goedmaken, bijna het dubbele van Vettel in 2012.
Vooral een mathematische strijd dus. "Hoewel ik nog in het titelgevecht zit, moeten er toch wat zaken verbeteren voor ik kan zeggen dat ik een kans heb", was Norris ook eerlijk.
Zullen we die 4e wereldtitel op een rij voor Verstappen alvast invullen?
Stoot McLaren Red Bull van de troon?
Het maakt dat Red Bull zich na de zomerbreak volledig op een veel spannendere titelstrijd kan gooien: die om de constructeurstitel, toch een prestigieuze trofee voor elke renstal.
Met drie een-tweetjes in Bahrein, Saudi-Arabië en Japan bouwde de Oostenrijkse renstal een riante voorsprong uit, maar die is weggesmolten als sneeuw voor de zon.
Niet alleen is Red Bull voorbijgestoken in de ontwikkelingsrace, Sergio Perez laat zijn team ook in de steek. In de laatste 7 races sprokkelde Red Bull 140 punten, waarvan Verstappen er 116 voor zijn rekening nam.
Perez raakte al 6 races op een rij niet meer in de top 6, waardoor Verstappen op zijn eentje het opkomende McLaren moet afhouden.
Lando Norris en Oscar Piastri knabbelden stelselmatig aan hun achterstand: er blijft nog een kloof van 42 punten over, in theorie in één race te overbruggen dus.
Gaat de constructeurstitel voor het eerst sinds 1998 naar McLaren? Of mengt het herboren Mercedes zich nog?
Krijgt McLaren zijn zaakjes op orde?
Als McLaren nog een aanval wil inzetten op Red Bull, zal het team uit Woking geen steekjes meer mogen laten vallen.
Lando Norris boekte zijn eerste zege uit zijn carrière in Miami, Oscar Piastri volgde het voorbeeld in Boedapest. Maar vooral de vele gemiste kansen blijven toch door het hoofd spoken
Onder meer in Canada en Silverstone had Norris ook kunnen winnen. Maar verkeerde tactieken, foute keuzes en vreemde beslissingen deden McLaren steevast de das om.
Fouten die Norris wellicht een realistische kans op de wereldtitel hebben ontzegd. Het zijn groeipijnen die McLaren, dat 6 jaar geleden nog bij de staartteams bengelde, zo snel mogelijk moet kwijtspelen.
Nog 4 (of 5?) vrije zitjes
Wanneer wordt de muziek gepauzeerd? De stoelendans die Lewis Hamilton met zijn verrassende overstap naar Ferrari heeft ingezet, is nog altijd bezig.
Carlos Sainz vond ondertussen onderdak bij Williams, Nico Hülkenberg trekt naar Sauber en Esteban Ocon en nieuwkomer Oliver Bearman vormen een gloednieuw duo bij Haas.
Zo blijven er voor 2025 nog 4 zitjes over bij Mercedes, Alpine, Sauber en RB. Te weinig voor het aantal kandidaten.
En dan moet Red Bull nog beslissen of het daadwerkelijk doorgaat met Sergio Perez. De Mexicaan had gehoopt dat er met zijn contractverlenging een einde zou komen aan de speculaties, maar zijn magere puntenoogst verstomde de geruchten niet.
Daniel Ricciardo, Liam Lawson en F2-leider Isaak Hadjar lijken de kandidaten voor het plekje naast Yuki Tsunoda bij RB, maar misschien krijgt Max Verstappen volgend jaar wel het gezelschap van een van hen.
Komt Ferrari weer boven water?
McLaren en Mercedes worden genoemd als de voornaamste concurrenten van Red Bull. Wordt Ferrari dan niet schromelijk over het hoofd gezien?
De Scuderia was zeker bij de start van het seizoen de dichtste belager van Verstappen. Toen de Nederlander uitviel in Australië, sloeg de Italiaanse renstal toe met een een-tweetje. En in Monaco schudde thuisrijder Charles Leclerc zijn vloek van zich af.
Maar sinds dat hoogtepunt in Monaco stonden Leclerc en Carlos Sainz elk nog één keer op het podium. Ferrari kon de ontwikkelingssprongen van McLaren en Mercedes niet volgen.
Met Singapore, Bakoe en Monza komen er nu wel circuits aan die Ferrari moeten liggen. Ook Lewis Hamilton, al goed voor twee zeges in zijn afscheidsjaar bij Mercedes, zal hopen op beterschap in Maranello.