Ga naar de inhoud

Soudal-Quick Step en Tele-Onthaal slaan handen in elkaar, want ze weten: "Praten helpt"

 wo 19 juni 2024 13:18
poster
De renners van Soudal-Quick Step en Tele Onthaal slaan de handen in mekaar.

Wielerploeg Soudal-Quick Step en hulplijn Tele-Onthaal breken een lans voor mentale gezondheid. Samen lanceren ze de campagne "Praten helpt" met de hashtag #PartOfThePack.

Mentale gezondheid is ook in de sport een thema. "Als je mentaal niet in orde bent, kan je niet presteren", weet topsprinter Tim Merlier van Soudal-Quick Step.

 

Voor Merlier is het eenvoudig: hij put veel energie uit zijn gezin. "Op hoogtestage in Tenerife waren Cameron en de kleine erbij. Met de familie is zo'n trainingskamp aangenamer dan in je eentje op een berg."


Daarnaast probeert Merlier alternatief te trainen. "Dan fiets ik niet, maar loop ik. Omdat ik dat leuk vind", vertelt de sprinter.

 

"En met mijn familie probeer ik het fietsen ook los te laten."

Merlier meent dat er "misschien nog een beetje" taboe hangt op mentale issues in de wielrennerij: "Vroeger was de koers nog iets harder, met een hardere aanpak. Maar nu zitten jonge renners die overkomen op 19-, 20-jarige leeftijd 3 à 4 weken individueel op een berg... We moeten bij de zaak zijn om die jongens daartegen te beschermen."

(lees voort onder post)

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (Instagram). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Praat erover, met een vriend, een collega of een ploeggenoot.

Tele-Onthaal

Tele-Onthaal is in zijn nopjes met de steun van Soudal - Quick Step en zusterploeg AG Insurance. "Praten is belangrijk: voor topsporters, voor iedereen", maakt coördinator Jennifer Pots van de hulplijn voor een anoniem en luisterend oor duidelijk.

De #PartOfThePack-campagne - een verwijzing naar The Wolfpack, de bijnaam van het mannenwielerteam - zet kwetsbaarheid centraal als bron van kracht en moedigt gesprekken over geestelijke gezondheid aan.

 

"Via de wielerploeg kunnen we sommige doelgroepen makkelijker bereiken", gaat ze voort. "Mannen zijn vaak terughoudender om hulp te zoeken voor mentale zorgen. Ze willen niet graag als zwak gezien worden."
 

In de campagne via populaire socialmediakanalen (Facebook, Instagram, Twitter) laten Tele-Onthaal en Soudal-Quick Step renners aan het woord. "Door hun kwetsbaarheid te tonen, kunnen er connecties ontstaan", hopen Jennifer Pots en haar collega's.

 

"We denken dat mannen het soms heel ver laten komen, bij Tele-Onthaal garanderen we ze anonimiteit. We bieden ze een veilige plek om de drempel te overwinnen."


Het advies van Tele-Onthaal: "Praat erover, met een vriend, een collega of een ploeggenoot."

Zoek je een uitweg? Praten helpt. Gratis en anoniem.
Bel 106, 24/7 of liever een gesprek via chat?