Ga naar de inhoud

Airbags, leren vallen en beschermende kleding: zo willen de sportartsen de koers veiliger maken

 vr 5 april 2024 15:26
fietshelm
Ook de fietshelmen moeten beter.

Na de zware valpartijen van de voorbije weken en dagen pleit de vereniging voor Sport- en Keuringsartsen (SKA) voor zowel nieuwe maatregelen als een verbetering van bestaande initiatieven om de letsels in het wielrennen te beperken. De dokters stellen o.m. extra bescherming voor, een betere fietshelm en "valtraining".

"Het aantal valpartijen in wielerwedstrijden met ernstige lichamelijke en competitieve gevolgen neemt onthutsende proporties aan", klinkt het bij de Sport- en Keuringsartsen. 

 

"Steeds meer renners gaan tot het gaatje. Of erover."

 

"De jongste Ronde van Vlaanderen werd gewonnen met een gemiddelde van bijna 45 km/u, in afdalingen zijn snelheden tot 70 of 80 km/u normaal. En tijdens bergritten in de Tour of de Giro gaat het nog harder."

 

"Terwijl de renners enkel een minimalistisch valhelmpje en een
lycrapakje dragen", zuchtten de dokters van de SKA, die met een reeks maatregelen komen.

Nieuwe maatregelen

  • Renners moeten meer bescherming dragen, verwerkt in strakke kleding in luchtdoorlatende meshstof, om ellebogen, schouders, borst, rug en heupen te beschutten. Zo'n shirt of vest biedt bescherming tegen de impact van de val en zou renners kunnen behoeden voor de vaak zeer uitgebreide schaafwonden die hen nu dagen tot weken uit de koers houden.

  • SKA sluit zich aan bij de stemmen die voor een airbag pleiten. Die beschermt zowel de nek als vitale organen wanneer de renner het wegdek raakt. Idealiter wordt de airbag geïntegreerd in een beschermende vest.

  • Leren vallen zou standaard moeten worden ingebouwd in de opleiding van wielrenners.  In Nederland is valtraining beter ingeburgerd. Je leert er om door te rollen in plaats van tegen de grond te smakken. Nu ontstaan veel sleutelbeen- of polsbreuken omdat renners op hun zij vallen of hun hand uitsteken om de val te breken.

Bestaande maatregelen verscherpen

  • Betere fietshelmen: de huidige modellen bieden onvoldoende bescherming voor de slapen en het gezicht.

  • Parcoursbeveiliging: de laatste jaren gaat al wat meer aandacht naar een veiligere inrichting (stootkussens, matrassen, veilige hekken...) en bewegwijzering van risicozones. Die trend moet systematisch worden opgevoerd en doorgetrokken.
     
  • Optimaal opgeleide wielerartsen: alle dokters in wielerwedstrijden moeten vertrouwd zijn met de geëigende protocollen (onder meer om hersentrauma's te herkennen) en getraind zijn in BLS (Basic Life Support) om optimale eerste zorg te kunnen verlenen bij ongevallen.

  • De nazorg van geblesseerde renners moet omzichtiger worden aangepakt. Het advies van de medische experts mag door teams nooit als vrijblijvend of facultatief worden beschouwd.

  • Betere opleiding van jonge wielrenners met de nadruk op stuurtechniek en gezondheid (de verplichte sessies die Belgian Cycling al organiseert voor junioren zijn in dit verband belangrijk).

Taboes overboord

"Tot nul zullen we de risico's van deze snelle en stuurvaardige sport op twee dunne bandjes nooit kunnen herleiden", beseffen de sportartsen. "Toch is voor SKA hoog tijd voor nieuwe en uitgebreidere maatregelen."

 

Extra bescherming brengt extra gewicht mee. "Maar als iedereen die verplicht draagt, verstoort dat de competitie niet."

 

"Sommige ingrepen zullen weerstand oproepen, net zoals de fietshelmen dat lang deden. Taboes moeten overboord."

 

"Geen enkele interventie is alleenzaligmakend, maar gecombineerd kunnen ze een gigantisch verschil maken", sluiten de sportdokters af.

Gerelateerd: