Spring naar de inhoud

Dankzij "nieuwe aanpak" is Lidl-Trek niet zo "Lidl" meer: "In plaats van één speerpunt hebben we nu 5 man voorin"

Dankzij "nieuwe aanpak" is Lidl-Trek niet zo "Lidl" meer: "In plaats van één speerpunt hebben we nu 5 man voorin"
 ma 25 maart 2024 19:47

Gent-Wevelgem was veel meer dan een masterclass van Mads Pedersen alleen. Zijn ploeg Lidl-Trek was heer en meester in het Heuvelland en dat heeft ook Mathieu van der Poel zondag aan den lijve ondervonden. Een collectieve opmars die bij niemand onopgemerkt bleef. In Sporza Daily geven enkele insiders een inkijk in de (r)evolutie bij Lidl-Trek.

Met een collectieve knalprestatie waar zelfs Visma-Lease a Bike jaloers op is, zette Lidl - Trek Gent-Wevelgem zondag helemaal naar zijn hand.

 

Sprinter Jonathan Milan charmeerde met zijn aanvalslust, Alex Kirsch en Edward Theuns menden het peloton, Jasper Stuyven bewees zijn bloedvorm ...

 

En dat Mads Pedersen het ook nog eens afmaakte tegen een schijnbaar onklopbare Mathieu van der Poel bevestigde het vermoeden: Lidl-Trek is helemaal terug van (even) weggeweest.


Eerlijk toegegeven: wekenlang schoven we Visma-Lease a Bike vooruit, vorige week nog Alpecin-Deceuninck, maar het lijkt er toch stilaan op dat de ploeg van Pedersen en co. zich opwerpt tot het sterkste klassieke collectief van het moment. 

 

En dat vlak voor het hoogtepunt van het voorjaar: de Ronde van Vlaanderen. De timing lijkt perfect, maar waar komt deze opmars (plots) vandaan? 

Not so Lidl anymore

Het lijkt alvast geen toeval dat Mads Pedersen - die al wereldkampioen werd op z'n 23e, maar sindsdien vruchteloos naar een monument zoekt - nu plots niet meer nét onder, maar wel naast mannen als Van der Poel en Van Aert wordt gezet als topfavoriet voor Vlaanderens Mooiste.

 

Sinds vorig jaar heeft de ploeg met supermarktketen Lidl een nieuwe hoofdsponsor. Samen met de ambitie - het wil zowel in de klassiekers als het rondewerk de toonaangevende ploeg worden - gingen ook de budgetten recht evenredig de lucht in.

 

Een kapitaalsinjectie die zijn vruchten begint af te werpen. "Op zich haalde de ploeg niet heel veel nieuwe namen binnen, maar we hebben veel geïnvesteerd in de omkadering", vertelt Steven de Jongh, ploegleider bij Lidl-Trek. "Dat heeft bijgedragen tot een professioneler klimaat."

 

"Alle departementen hebben nu de ruimte om meer op details te letten. Zo hebben we bijvoorbeeld twee nieuwe data-analisten, extra trainers, een diëtiste en een nieuwe chef bij het team gehaald."

Omdat we vroeger te weinig geld hadden, konden we maar één Tourploeg op hoogte te sturen. Dat is nu anders.

Steven de Jongh

En zo lijkt Lidl-Trek zijn bestaande kern - na vaak jaren van trouwe dienst - toch nog naar dat niveautje hoger te kunnen tillen.

 

"We hadden vroeger vaak het probleem dat we in de breedte niet goed genoeg waren. Kijk maar naar vorig jaar: Mads reed steevast top vijf, maar de rest bleef wat onder het gewilde niveau. Nu zien we dat ook de rest stappen heeft gezet door de nieuwe aanpak."

 

"In plaats van één speerpunt kunnen we nu plots met vier of vijf man voorin spelen. En niet te vergeten: niet iedereen van de klassieke kern moet nu alle wedstrijden rijden. We hebben genoeg goede pionnen om te verdelen over de koersen. Zo blijven we collectief ook wat frisser."

Zo bereikt de ploeg samen opnieuw hogere hoogtes. En dat mag je gerust zeer letterlijk nemen.

 

"Kijk, een laatste voorbeeld van de nieuwe mogelijkheden zijn de hoogtestages. Omdat we vroeger te weinig geld hadden, moesten we zorgvuldig één Tourploeg samenstellen om op hoogte te sturen. Ook dat is nu anders."

Kruisbestuiving

De nieuwe wind waait trouwens niet enkel bij de mannen. Ook de vrouwenploeg en het development team van Lidl-Trek surfen mee op het succes.

Naast de overwinning van Pedersen dit weekend, kwam ook Elisa Balsamo tot op enkele millimeters van winst in Wevelgem en reden de jonkies Trek-talent Tim Torn Teutenberg naar de overwinning in de prestigieuze Olympia's Tour.

 

"We plukken de vruchten van een goede kruisbestuiving", vertelt Elke Weylandt, Operations Manager bij Lidl-Trek. "Bij ons zit iedereen bewust onder dezelfde paraplu."

 

"En neen, dat is niet enkel op papier zo. We wisselen staf uit en delen zo goed als alles met elkaar. En ook het development team wordt meegenomen in die samenwerking. Dat creëert ook echt een unieke groepssfeer binnen heel de ploeg."

De vrouwenploeg werd al in 2019 opgericht, maar anno 2024 lijkt Lidl-Trek zich ook daar nu meer dan ooit op te werpen als het té kloppen blok naast SD Worx-Protime.

"Trek was er als eerste bij om het prijzengeld gelijk te trekken in een wereldbeker die het organiseerde en daarna richtte het ook een ploeg op onder dezelfde vlag", legt De Jongh uit. "En niet te vergeten: het kwam over de brug met goede salarissen, zodat de rensters geen andere job meer moesten beoefenen."


"En nu met behulp van Lidl hebben we een nieuwe stap kunnen zetten in die evolutie. Door de investeringen konden we dit jaar enkele sterkere en jonge rensters aantrekken."

 

En ook zij kunnen nu mee op die broodnodige stages. "Nu doen we inderdaad alle trainingskampen samen: mannen, vrouwen, het development team en zelfs de mountainbikers."

"Zo hopen we dit weekend met onze beide ploegen weer klaar te zijn voor een nieuwe collectieve knalprestatie in regio Oudenaarde", sluit Weylandt strijdvaardig af.

Gerelateerd: