Spring naar de inhoud

Felipe Massa spant rechtszaak aan voor mislopen van F1-titel in 2008: "Historisch onrecht"

WK Formule 1 2024 klassement

ranking
Pos.RijderConstructeurPunten
1
Max Verstappen
Red Bull Racing
437
2
Lando Norris
McLaren
374
3
Charles Leclerc
Scuderia Ferrari
356
4
Oscar Piastri
McLaren
292
5
Carlos Sainz
Scuderia Ferrari
290
6
George Russell
Mercedes
245
7
Lewis Hamilton
Mercedes
223
8
Sergio Perez
Red Bull Racing
152
9
Fernando Alonso
Aston Martin
70
10
Pierre Gasly
Alpine
42
11
Nico Hülkenberg
Haas F1 Team
41
12
Yuki Tsunoda
RB - Honda RBPT
30
13
Lance Stroll
Aston Martin
24
14
Esteban Ocon
Alpine
23
15
Kevin Magnussen
Haas F1 Team
16
16
Alexander Albon
Williams Racing
12
17
Daniel Ricciardo
RB - Honda RBPT
12
18
Oliver Bearman
Scuderia Ferrari
7
19
Franco Colapinto
Williams Racing
5
20
Guanyu Zhou
Kick Sauber - Ferrari
4
21
Liam Lawson
RB - Honda RBPT
4
22
Valtteri Bottas
Kick Sauber - Ferrari
0
23
Logan Sargeant
Williams Racing
0
24
Jack Doohan
0
ranking
Pos.ConstructeurPunten
1
McLaren
666
2
Scuderia Ferrari
652
3
Red Bull Racing
589
4
Mercedes
468
5
Aston Martin
94
6
Alpine
65
7
Haas F1 Team
58
8
RB - Honda RBPT
46
9
Williams Racing
17
10
Kick Sauber - Ferrari
4
Felipe Massa spant rechtszaak aan voor mislopen van F1-titel in 2008: "Historisch onrecht"
 ma 11 maart 2024 18:10
Felipe Massa
Felipe Massa zal in 2008 op 1 punt van wereldkampioen Lewis Hamilton eindigen.

In de Formule 1 zijn momenteel alle ogen gericht op de strijd achter de schermen van het Red Bull-team, maar voormalig Ferrari-rijder Felipe Massa (42) wil graag terug naar 2008. Hij spant een rechtszaak aan om het WK, dat hij nipt verloor van Lewis Hamilton na Crashgate.

Zo'n 15 jaar geleden ging het in de Formule 1 niet over Red Bull-gate, wel over Crashgate.

 

Daarvoor moeten we terug naar de GP van Singapore in 2008. Renault-teambaas Flavio Briatore liet tweede rijder Nelson Piquet jr. opzettelijk crashen, zodat de safetycar het stratencircuit op moest. Dat kwam ploegmaat Fernando Alonso goed uit om de race te winnen.

 

Tijdens de safetycarinterventie liep het mis voor Felipe Massa. Hij was, net als heel wat rijders de pits ingedraaid, maar Ferrari gaf te vroeg groen licht. Massa sleurde de brandstofslang (tanken kon toen nog tijdens een race) mee en moest snel halt houden om het ding te laten verwijderen.

 

De polesitter verloor kostbare tijd en eindigde als 13e buiten de punten, punten die hem de wereldtitel hadden kunnen opleveren. De Braziliaan beëindigde het kampioenschap met nauwelijks 1 punt minder dan wereldkampioen Lewis Hamilton.

 

(lees voort onder de foto)

Nelson Piquet jr.
Singapore 2008: Renault-rijder Nelson Piquet jr. heeft de finish opzettelijk niet gehaald.

Tegen F1, FIA en Ecclestone

Een jaar later gaf Nelson Piquet jr. toe dat hij met opzet zijn auto in de muur moest parkeren van zijn team. Zijn bazen werden geschorst, Piquet jr. (nota bene een landgenoot van Felipe Massa) niet.


Ook Alonso niet en zo bleef de uitslag van de race staan. Iets waar Massa anderhalf decennium later nog altijd nijdig om is. Hij heeft het over reputatieschade en het mislopen van "tientallen miljoenen".

 

Massa huurde advocaten in om de uitslag van de grand prix in 2008 aan te vechten. Het Formula One Management (FOM) en de Internationale Automobielfederatie (FIA) kregen een ultimatum, maar lieten dat verlopen volgens de voormalige F1-coureur.

 

Nu trekt Massa naar het het Britse hooggerechtshof met zijn zaak. Daar daagt hij ook voormalig Formule 1-baas Bernie Ecclestone (93) uit.

 

(scrol omlaag voor meer)

Bernie Ecclestone
De inmiddels 93-jarige Bernie Ecclestone was in 2008 de grote baas van de Formule 1.

"Historisch onrecht"

"Ik heb altijd gezegd dat ik tot het einde zou strijden", laat Felipe Massa weten in een verklaring.

 

"Omdat de FIA en de FOM beslist hebben om de zaak blauwblauw te laten, trekken we nu naar de rechtbank om dit historisch onrecht recht te breien."

 

Volgens Massa had hij in 2008 de wereldtitel veroverd als "de FIA juist gehandeld zou hebben."

 

De Braziliaan die nooit het WK won, eist een schadevergoeding tussen de 70 en 175 miljoen euro. Naar eigen zeggen is het hem niet om geld te doen, hij wil vooral "de geloofwaardigheid en de toekomst van de Formule 1 op de lange termijn te herstellen."

 

"Daar moet serieus aan gewerkt worden", vindt Massa. "De recente gebeurtenissen tonen aan dat transparantie en integriteit relevant blijven voor de Formule 1", voegt hij er nog aan toe.

Felipe Massa
Felipe Massa in de Ferrari van 2008.

Gerelateerd: