Tijden veranderen. Ook de manier waarop wielrennen in beeld wordt gebracht. Het mag tegenwoordig allemaal wat flitsender. Twee dagen voor het begin van de Vuelta gingen alle renners vandaag langs bij het mediateam van de Vuelta. Sporza volgde Remco Evenepoel, die wel weet hoe hij met de camera moet spelen.
Flitsend in beeld
U heeft het ongetwijfeld al eerder opgemerkt in grote rondes de laatste jaren of tijdens de meest recente Ronde van Frankrijk.
De klassieke koersbeelden worden steeds vaker ondersteund door extraatjes op uw scherm om alles nog aantrekkelijker te maken om naar te kijken.
Een voorbeeld: na een rit in de Tour stapt sinds enkele jaren de dagwinnaar in beeld naast de rituitslag en prompt krijgt hij een gouden medaille om zijn nek. Iets soortgelijks gebeurt met de dragers van de verschillende truien (zie video).
Al dat soort digitale toverwerk en veel meer hoort er tegenwoordig bij in een grote wielerronde.
Om dat waar te kunnen maken, gaan alle renners enkele dagen voor de start langs bij de mediateams van grote rondes. Vandaag (donderdag) gebeurde dat in de Vuelta.
Een voorbeeld uit de Tour van digitaal "toverwerk"
Evenepoel dolt in zijn Belgische trui met de camera
Sporza volgde Remco Evenepoel tijdens zijn mediaverplichtingen. Strak in de camera kijken, even een stapje vooruit zetten, een zegegebaar maken.
Alles werd vastgelegd op foto en op (ronddraaiende) camera's voor mocht de Belgische kampioen een rit winnen of een trui pakken de volgende weken in de Ronde van Spanje.
Evenepoel was zichtbaar ontspannen en goed geluimd.
Na de vele media-aandacht die hij al kreeg in zijn nog jonge carrière, weet de Belgische kampioen wel hoe je met de camera speelt.