Nu al een primeur voor volgend seizoen: dan spelen al onze clubs met dezelfde bal. De Pro League stelde het exemplaar voor waarmee 42 Pro League-teams in de mannen-, vrouwen- en jeugdcompetities zullen spelen. De leverancier wordt geen topmerk zoals Adidas of Nike, maar winkelketen Decathlon.
De knotsgekke slotspeeldag maakte nog maar net een eind aan het voetbalseizoen. Toch blikt de Pro League al vooruit naar volgend seizoen.
De Pro League sloot een samenwerking af met Kipsta, het voetbalmerk van Decathlon, voor de komende vijf jaar. CEO Lorin Parys stelde vandaag de nieuwe officiële wedstrijdbal voor.
Alle profcompetities zullen voortaan spelen met de nieuwe wedstrijdbal: de Jupiler Pro League, de Challenger Pro League, de Lotto Super League, de Croky Cup en de elite jeugdcategorieën.
Een primeur, want vroeger konden clubs zelf hun "thuisbal" kiezen. Zo speelde Genk gisteren met een exemplaar van hun kledingsponsor Nike, maar gebruikte Union een bal van Select.
Decathlon heeft in de Franse competitie bewezen dat het kwaliteitsvolle ballen kan leveren.
"Het was belangrijk voor de Pro League dat alle teams, van de youngsters tot de profs, met dezelfde bal spelen", vertelt Parys op de voorstelling van de nieuwe Kipsta-bal. "Dit zal het geval zijn in alle competities die door de Pro League worden georganiseerd."
Echt nieuw is de bal niet. Op de Franse velden in de Ligue 1 en Ligue 2 voetballen ze al sinds vorige seizoen met de Kipsta-bal. De Belgische versie kreeg wel een uniek design.
(lees verder onder de foto's)
Kwaliteitsvolle bal
Kipsta is wel niet meteen een merk dat gelinkt wordt aan ballen voor internationaal topvoetbal.
Op grote landen- en clubtoernooien wordt steevast gespeeld met Adidas, de Premier League gebruikt dan weer een exemplaar van Nike.
Bovendien stelden veel mensen zich vragen toen een Kipsta-bal tijdens de bekerfinale van vorig seizoen tussen Anderlecht en KAA Gent plots plat was.
Is dit dan geen zwaktebod?
"Decathlon heeft in de Franse competitie bewezen dat het kwaliteitsvolle ballen kan leveren", verdedigt Parys de keuze. "De bal doorstond de FIFA-testen en kreeg het hoogste kwaliteitslabel."
Door het partnership wil Decathlon zich in de markt zetten als een merk dat sport voor veel mensen toegankelijk wil maken. Nu dus ook op het hoogste toneel.
Parys: "Het is een bal die zowel de amateur- als profsporters kunnen gebruiken. Op die manier kan de doorstroming nog optimaler verlopen."
Voor 85 euro heeft u een origineel exemplaar, voor 30 euro een replica.