Ga naar de inhoud
Jouw ploeg ook aan de start?
rit 19  /  21 - Mortegliano - Sappada
Meld je nu aan met je VRT-profiel, bekijk je resultaat en vergelijk hoe jouw vrienden het doen!
Aanmelden

Volgauto's niet toegestaan! Dit is de extreme tijdrit op de Monte Lussari die voor vuurwerk moet zorgen

 vr 26 mei 2023 15:12

Alsof de Giro niet zwaar genoeg was, staat er vandaag nog een tijdrit met een huiveringwekkend zware klim op het programma. Het pad is steil en smal, en dus heeft de organisatie nog enkele maatregelen getroffen. 

De veelbesproken tijdrit is misschien maar 18,6 kilometer lang, maar heeft iets voorbij halfweg wel een gruwelijke klim in petto voor de renners.

 

De finish ligt op de top van de Monte Lussari, een monster in het noordoosten van Italië. Over 7,2 kilometer wordt een hoogte van 874 meter overwonnen, met stukken tot 16%.

 

Het pad er naartoe is niet alleen steil, maar ook smal en grillig. De weg gaat over van asfalt in ruw beton.  

Geen ploegauto's en tijdritfietsen op klim

Om het allemaal wat ordentelijk te laten verlopen, zijn enkele maatregelen genomen.

 

"Voor het eerst zullen renners in een tijdrit deels gevolgd worden door motoren en deels door volgauto's", zegt Luc Herpelinck, voorzitter van de wedstrijdjury in de Giro.

"De volgauto's vergezellen de renners enkel in het vlakke gedeelte. Net voor de beklimming is er een parking voorzien waar de auto's stoppen."


Vanaf daar mogen de renners enkel nog gevolgd worden door een mecanicien die met een reservefiets achterop een motor zit.

Ook de renners moeten aan de voet van de klim een wissel doorvoeren. "Omdat de klim enkel met een normale wegfiets beklommen mag worden, moeten de renners in een wisselzone (van zo'n 50 meter) hun tijdritfiets daar inruilen. Die wissel is verplicht", benadrukt de juryvoorzitter.

2 pauzes van 45 minuten, favorieten starten om de 3 minuten

Nog een speciale maatregel: de tijdrit zal worden afgewerkt in 3 golven van telkens ongeveer 40 renners. Na elke golf ligt de koers 45 minuten stil.

 

"Omdat er te weinig motoren zijn om alle renners te volgen", legt Herpelinck uit.

 

In die pauze kunnen alle renners van die golf samen met de moto's en voertuigen van de organisatie naar beneden komen.

 

Dat kan enkel op die manier, omdat er maar één weg naar de aankomst is en iedereen dus dezelfde weg moet gebruiken om beneden te geraken.

 

Hoe zit het met de starttijden? "De eerste renners starten om de minuut. Tussen de laatste 10 à 15 renners is er telkens een gat van 3 minuten."

 

Op het einde van een dag vol uitdagingen weten we wie de felgegeerde roze trui mee naar huis mag nemen.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.