Vorig jaar werd het snufje vlak voor de Helleklassieker nog eventjes in de wachtkamer geschoven, dit jaar dokkert DSM wél over de Noord-Franse kasseien met het bandendruksysteem van Scope Atmoz.
DSM en Scope schaven al enkele jaren aan een uitvinding die de renners een voordeel moet bieden op de kasseien van Parijs-Roubaix.
Simpel uitgelegd: met het bandendruksysteem kunnen de renners hun banden extra of net minder lucht geven.
In de kasseiklassieker bij uitstek moet dat heel wat voordelen opleveren. Op het asfalt is een hoge(re) bandenspanning gewenst om de rolweerstand te verkleinen, op de stenen biedt een lage(re) bandendruk een helpende hand.
Vorig jaar werden de Scope-wielen op de valreep weer in de vrachtwagens gezet omdat het systeem nog niet voldoende op punt stond, nu staat het licht wel op groen.
Met een knopje op het stuur kunnen de renners - met ex-winnaar John Degenkolb als kopman - zelf de bandendruk laten zakken of stijgen.
Het systeem werkt met een luchtreservoir in een tubeless band. Via een draadloos signaal wordt er lucht weggelaten of toegevoegd aan de band.
DSM en partner Scope benadrukken dat hun creatie niet enkel op kasseien een win-winstituatie is, ook bij wisselende weersomstandigheden (denk aan regendouches) verhoogt het systeem de veiligheid.