Het hittebestrijdingsplan van Tour-organisator ASO tussen Rodez en Carcassonne werd vanuit ecologisch standpunt stevig op de korrel genomen. ASO zou het wegdek van de 15e etappe met 10.000 liter water bevochten. "Onverantwoord", luidde de kritiek, maar de Tour de France bijt van zich af.
Tijdens de rit van meer dan 200 kilometer tussen Rodez en Carcassonne werden de renners gisteren zowat geroosterd door de canicule die Frankrijk in een wurggreep houdt.
Om het wegdek en vooral het smeltende asfalt te counteren, zou ASO de route met grofweg 10.000 liter lichtjes proberen af te koelen kort voor de passage van de renners.
Die maatregel werd op veel onbegrip onthaald. Vanuit ecologisch standpunt werd de actie veroordeeld als "onverantwoord" en "pure verspilling".
Maar ASO zegt dat de inzet van de waterdouches, een gevoelig onderwerp gezien de hitte en de vele bosbranden in Frankrijk, uit zijn context is gerukt.
"We hebben begrip voor de polemiek. Die is terecht", bekende André Bancala gisterenavond bij de Franse media. Hij gaat door het leven als "Monsieur Route" en bekommert zich om de staat van de wegen tijdens de Tour.
"Wij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van de renners en de koers en de Tour is een feest. Maar we gebruiken geen 10.000 liter water. Dat getal is een fabeltje."
Het gaat om een voorraad van 10.000 liter water die gebezigd kan worden tijdens de hittegolf, niet tijdens één dag.
(lees voort onder de tweet)
"Zondag is er 300 à 450 liter gebruikt"
Maar wat moeten we dan wel denken van het arroseren van de wegen? "Onze trucks hebben kort voor de doorkomst van de renners zones geïdentificeerd die risicovol waren. Dat ging dan over stroken van 150 tot 200 meter", was de uitleg van de verantwoordelijken.
"Die stukken van het parcours werden besproeid om het smeltende asfalt even af te koelen. Als we dat niet gedaan zouden hebben, dan zouden we daar valpartijen gekregen hebben."
De coördinatoren schatten dat ze 2.000 liter zullen nuttigen tijdens deze periode en dus niet de complete stock van 10.000 liter.
"Iedereen kan vaststellen dat er in onze tanks nog voldoende water zit voor de komende dagen. En als we die voorraad niet moeten inzetten, dan zullen we dat ook niet doen."
"Gisteren hebben we 300 à 450 liter gebruikt. Dat is een aanvaardbare hoeveelheid. Als we spaarzaam kunnen zijn, dan doen we dat."
"We gebruiken het water dus enkel waar dat noodzakelijk is. We besproeien geenszins 200 kilometer."
Gisteren hebben we 300 à 450 liter gebruikt. Als we spaarzaam kunnen zijn, dan doen we dat.
Gerelateerd:
rit | datum | start - finish | type rit | totaal | winnaar | leider |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 05/07 | Lille - Lille | 185 km | 02:00 | ||
2 | 06/07 | Lauwin-Planque - Boulogne-sur-Mer | 212 km | 02:00 | ||
3 | 07/07 | Valenciennes - Duinkerke | 178 km | 02:00 | ||
4 | 08/07 | Amiens - Rouen | 173 km | 02:00 | ||
5 | 09/07 | Caen - Caen | 33 km | 02:00 | ||
6 | 10/07 | Bayeux - Vire Normandie | 201 km | 02:00 | ||
7 | 11/07 | Saint-Malo - Mûr-de-Bretagne | 194 km | 02:00 | ||
8 | 12/07 | Saint-Méen-le-Grand - Laval | 174 km | 02:00 | ||
9 | 13/07 | Chinon - Châteauroux | 170 km | 02:00 | ||
10 | 14/07 | Ennezat - Puy de Sancy | 163 km | 02:00 | ||
15/07 | Lille - Parijs | |||||
11 | 16/07 | Toulouse - Toulouse | 154 km | 02:00 | ||
12 | 17/07 | Auch - Hautacam | 181 km | 02:00 | ||
13 | 18/07 | Loudenvielle - Peyragudes | 11 km | 02:00 | ||
14 | 19/07 | Pau - Luchon-Superbagnères | 183 km | 02:00 | ||
15 | 20/07 | Muret - Carcassonne | 169 km | 02:00 | ||
21/07 | Lille - Parijs | |||||
16 | 22/07 | Montpellier - Mont Ventoux | 172 km | 02:00 | ||
17 | 23/07 | Bollène - Valence | 161 km | 02:00 | ||
18 | 24/07 | Vif - Col de la Loze | 171 km | 02:00 | ||
19 | 25/07 | Albertville - La Plagne | 130 km | 02:00 | ||
20 | 26/07 | Nantua - Pontarlier | 185 km | 02:00 | ||
21 | 27/07 | Mantes-la-Ville - Parijs | 120 km | 02:00 |