De halo op de F1-wagens zal vanaf volgend seizoen strenger getest worden op veiligheid. Dat om de beschermbeugel, die sinds enkele jaren verplicht is op de cockpit, nog steviger te maken. De Formule 1 neemt die beslissing na de zware crash van Zhou Guanyu tijdens de GP op het circuit van Silverstone.
Flashback naar 3 juli. Twintig F1-wagens staan klaar voor de start op het circuit van Silverstone. Nog voor de eerste bocht wordt Zhou in de zijkant van zijn Alfa Romeo geraakt door de Mercedes van George Russell, waardoor de auto ondersteboven de grindbak in schoof.
De zwaar beschadigde wagen vloog op hoge snelheid zelfs over de bandenstapels en kwam pas tegen een hek voor een tribune tot stilstand. Het duurde een tijdje voordat de hulpdiensten Zhou uit het wrak hadden bevrijd.
Wat bleek: Zhou bleef ongedeerd dankzij de halo, die hem had gered. De roll hoop - het gedeelte dat boven de helm van de piloot uitsteekt - was volledig weggesleten. De impact op de roll hoop was dus veel zwaarder dan bij de veiligheidstest voor het seizoen.
Aanleiding genoeg om vanaf komend seizoen de halo een zwaardere test voor te schotelen, aldus de FIA.