Waarom Wout van Aert nooit te zien zal zijn in de Tour op de prototypefiets van Blummenfelt

    Kristian Blummenfelt op weg naar de wereldtitel triatlon lange afstand vorig weekend in de VS.

    De Noor Kristian Blummenfelt (28) heeft zich zaterdag op een impressionante manier tot wereldkampioen triatlon op de lange afstand gekroond. Blummenfelt is de eerste regerende olympische kampioen die het WK Ironman, van Hawaï verhuisd naar Utah, wist te winnen. Niet alleen zijn prestatie, maar zeker en vast ook zijn opvallende prototypetriatlonfiets van fietsenfabrikant Giant Bicycles is sindsdien het gespreksonderwerp geworden.

    Na het corona-uitstel van de Ironman in Hawaï in 2021 bood Utah een uitweg. De 28-jarige Blummenfelt legde het loodzware parcours af in amper 7 uur, 49 minuten en 16 seconden.

    De 180 km fietsen deed de olympische kampioen op een nieuw prototype van fiets. Het opvallendste aan deze fiets is het ontbreken van de bovenbuis, wat doet denken aan de Pinarello Parigina, waarvan Jan Ullrich en Bjarne Riis tijdens de Tour de France van 1997 gebruikmaakten.

     

    Daarnaast bestaat het prototype uit een brede voorvork met een bredere vorkhouding. Die doet denken aan de Hope x Lotus HB.T-baanfiets, waarop de baanrenners van Groot-Brittannië schitterden op de Olympische Spelen van Tokio.

     

    Dit ontwerp is bedoeld om de luchtstroom over de benen en het lichaam van de renner te breken om zo de weerstand van de renner en de fiets te verminderen.

    Kristian Blummenfelt legt zich plat.

    Striktere regelgeving in het wielrennen dan in triatlon

    En er zijn nog nieuwigheden. De fietsenfabrikant heeft ook Blummenfelts stuur verhoogd met een hogere hellingsgraad, zodat hij zijn hoofd bijna tussen zijn armen kon leggen. Dat zorgt voor een enorm groot aerodynamisch voordeel.

     

    In het wielrennen mag de hellingsgraad van de aerobars (van het stuur) maximaal 15 graden zijn, zoals vereist door de technische voorschriften van de wielerbond UCI.

     

    En de UCI heeft ook strengere regels voor het frame. In 2000 werd het futuristische frameontwerp verbannen uit alle UCI-wedstrijden, waarna het fietsframe moest bestaan uit een traditioneel patroon en dus gebouwd  moest zijn rond een hoofddriehoek.

     

    Zowel qua stuur, als qua frame is de fiets van Blummenfelt dus niet UCI-conform. Dit is dan ook de belangrijkste reden waarom deze protoypefiets niet direct in het wielerpeloton te zien zal zijn.

    Wout van Aert zal dus nooit op een soortgelijke tijdritfiets zonder bovenbuis te zien zijn in de Tour de France.

    Foto Pinarello Parigina

    Foto Lotus x Hope HB.T