Spring naar de inhoud

Netflix maakt docureeks over Tour de France: 8 ploegen doen mee, zelfde producer als F1-hit

Netflix maakt docureeks over Tour de France: 8 ploegen doen mee, zelfde producer als F1-hit
 do 31 maart 2022 12:46

Het wielrennen gaat de Formule 1 achterna. Het staat nu vast dat er een Netflix-reeks komt over de Tour de France. Dezelfde producer van het hyperpopulaire "Drive to Survive" zal instaan voor de regie. Acht teams gooien maandenlang de deuren open voor cameraploegen.

Het gerucht circuleerde al langer, maar is nu ook officieel: er komt een Netflix-documentaire over de Ronde van Frankrijk.

 

Alle handtekeningen zijn gezet tussen Netflix, organisator ASO en France Télévisions - rechtenhouder en producer van de wedstrijdbeelden.

 

De camera's zouden al begin deze maand beginnen draaien zijn en zullen de ploegen volgen tot in de Tour. Netflix zal in het spoor kruipen van acht teams.

 

AG2R Citroën, Alpecin-Fenix, Bora-hansgrohe, EF Education-EasyPost, Ineos Grenadiers, Jumbo-Visma, Groupama FDJ en Quick-Step Alpha Vinyl nemen deel aan de reeks.

 

"Titelhouder" UAE Team Emirates van Tadej Pogacar weigert naar verluidt om mee te werken.

"Drive to Survive" achterna

De reeks, die in het eerste semester van 2023 gelanceerd moet worden, zal bestaan uit acht afleveringen van 45 minuten.

 

Die zullen gemaakt worden door Quadbox, een internationaal productiehuis dat mee in handen is van Box to Box Films.

 

Zij staan vooral bekend als producer van de succesreeks "Drive to survive", die de Formule 1 een enorme populariteitsboost gaf en nu al aan zijn vierde seizoen toe is.

 

Bij het Nieuwsblad vertelde Quick Step-manager Patrick Lefevere eerder al dat hij op hetzelfde effect hoopt: "Zo’n documentaire is goed voor de sport. Ik ben de laatste om dat tegen te spreken. Iedereen weet wat de Netflix-serie Drive to survive heeft betekend voor de F1. Veel mensen hebben de sport ontdekt of herontdekt."

 

Voor de centen moest Lefevere het naar eigen zeggen alleszins niet doen. "Financieel gaat het – toch zeker voor de ploegen – om peanuts", vertelde hij. "De ASO passeert eerst langs de kassa en dan blijft er zoals gewoonlijk weinig over."

 

Eerder lanceerde Netflix al de reeks "El dia menos pensado", die het doen en laten van Team Movistar volgt.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.