Jolien D'hoore hing in oktober vorig jaar haar fiets aan de haak en daar heeft ze nog geen spijt van. "Ik keek er echt naar uit om geen topsporter meer te zijn en ik vind het leuk om in de auto te zitten", zegt de 32-jarige over haar nieuwe carrière.
Deze week staan bij de vrouwen met Brugge-De Panne en Gent-Wevelgem twee Belgische koersen op de kalender van de World Tour. Twee wedstrijden die bovendien op de erelijst staan van Jolien D'hoore.
Zoek donderdag en zondag niet naar D'hoore in het peloton, want ze heeft de fiets ingeruild voor de ploegleidersauto. D'hoore is ploegleider bij AG Insurance NXTG Cycling Team, de ploeg waar Patrick Lefevere ook is ingestapt.
In de podcast "De volgwagen" kreeg ze de vraag hoe de overgang verlopen is. "Voor mij is dat heel natuurlijk gegaan", zegt D'hoore. "Ik keek er echt naar uit om geen topsporter meer te zijn, maar een normaal mens."
Met de auto in een gat kruipen dat er niet is en de spiegels inklappen. Dat is echt heel plezant. Er gebeurt veel tussen de auto's.
"Ik vind het eigenlijk heel aangenaam: ik kan weer normaal eten en later in mijn bed kruipen. Ik word niet meer geleefd. Ik had er geen moeite mee om te stoppen en ik doe graag wat ik nu doe."
"Een comeback? Nee, echt niet", lacht D'hoore. "Ik heb het echt gehad en ik vind het zo leuk in de auto. Als ik achter het stuur zit in de karavaan, dan zit ik precies weer op mijn fiets in het peloton."
Het sprintersbloed zit nog altijd in D'hoore, geeft ze toe. "Met de auto in een gat kruipen dat er niet is en de spiegels inklappen. Dat is echt heel plezant", lacht de winnares van brons op de Olympische Spelen van Rio 2016. "Er gebeurt veel tussen de auto's."
"Ik reken uit hoeveel drank en voeding de rensters moeten nemen"
D'hoore geeft met plezier haar ervaring door aan de jonge rensters in haar ploeg, ook op het vlak van voeding. "Een maag kan maximaal 90 gram koolhydraten per uur aan, als dat meer is, dan krijg je problemen", legt D'hoore uit.
"Ik raad mijn rensters aan om naar die 80-85 gram te streven, zodat je speelt met die limiet. Ik bereken per renster hoeveel ze aankunnen en dan reken ik uit hoeveel drank en voeding ze moeten nemen tijdens de koers. Daar kruipt veel werk in."
Luister hier naar de aflevering van De volgwagen
Je kunt de podcast ook beluisteren in de app van Sporza, klik daarvoor bovenaan de navigatie op "podcasts".