Deceuninck-Quick Step verschijnt zaterdag met zijn sterrenensemble aan de start van de Omloop Het Nieuwsblad. Ook wereldkampioen Julian Alaphilippe is van de partij. "Maar hij moet nog meegaan tot in Luik-Bastenaken-Luik", tempert ploegleider Tom Steels toch enigszins de verwachtingen.
Onder een stralend voorjaarszonnetje verkende een trosje van Deceuninck-Quick Step de Vlaamse hellingen en kasseien. Wereldkampioen Julian Alaphilippe was evenwel nergens te bespeuren.
"Hij is op komst", glimlachte ploegleider Tom Steels. "Hij doet donderdag nog een korte verkenning in zijn eentje."
"Renners zijn erg vaak weg van huis en we proberen altijd een juiste mix te vinden. Soms moet je flexibel zijn en een extra dag thuis doet soms deugd."
Zal de Fransman meteen uitblinken in zijn regenboogkleuren? "In de Tour de la Provence hebben we al gezien dat hij zijn trui wil tonen."
Ook op 90 procent kan Alaphilippe goed zijn. Of hij de weerstand heeft om helling na helling mee te gaan, dat weten we pas zaterdag.
"Julian houdt ervan om show te geven. Nu ja, show: deze wedstrijden zijn gewoon gemaakt om echt te koersen. Het showgehalte is er, maar het tactische denken ook. Hij zal niet de clown uithangen."
"Hij zal het goed doen", zegt Steels over de kopman. "Maar Julian moet nog meegaan tot in Luik-Bastenaken-Luik. Dat is nog lang, hé. Deze wedstrijd komt hem goed uit, maar we zullen hem zeker niet in veel Vlaamse koersen zien."
"Conditioneel zit hij nog niet op zijn toppunt, maar hij is een toptalent en hij rijdt goed. Ook op 90 procent kan hij goed zijn. Of hij de weerstand heeft om helling na helling mee te gaan, dat weten we pas zaterdag."
Alaphilippe trainde de voorbije dagen nog in zijn thuisbasis Andorra
"Weinig wind: er zal nerveus gekoerst worden"
Tom Steels en Deceuninck-Quick Step hebben ervaring zat voor de Vlaamse openingskoersen, maar ook bij de blauwe brigade zijn er toch nog altijd vraagtekens.
"Het openingsweekend vraagt altijd een aanpassing. Er zal niet veel wind staan en dat betekent dat er nerveus gekoerst zal worden."
"Met meer wind krijg je sneller een schifting, nu zal het pak langer gesloten blijven en gaat de nervositeit mee van helling tot helling. Het kan een tijdje duren voor het scheurt."
Bovendien zijn er met AG2R-Citroën en Trek-Segafredo nog twee sterke blokken. "Vooral AG2R zal zich willen tonen. Dat is alleen maar goed, want hoe meer ploegen willen koersen, hoe mooier de finale wordt. En dan wint meestal de sterkste renner."