Het nieuwe wielerseizoen is nog maar net begonnen, maar het zit er nu al bovenarms op tussen de renners en de Internationale Wielerunie UCI. Het peloton pikt de nieuwe voorschriften van de UCI niet. José De Cauwer toont begrip voor beide standpunten. "Maar met z'n allen moeten ze kijken hoe ze deze sport veiliger kunnen maken."
De Internationale Wielerunie UCI wil, zoals het peloton al een poos vraagt, inzetten op veiligheid in de koers.
Vorige week werd een reeks maatregelen vrijgegeven, maar vele renners hebben zich de voorbije dagen toch wel in hun koffie verslikt toen ze de aanpassingen onder ogen kregen.
Twee puntjes zorgen voor veel ophef bij de coureurs. De UCI verbiedt een aerodynamische positie in de afdaling - het gaan zitten op de bovenbuis - en ook de voorarmen losjes op het stuur neerplanten is voortaan verboden.
Op Twitter regende het klachten van de renners. "Dit is absurd. Wat is de bedoeling van de UCI", vroeg routinier Iljo Keisse (38) zich luidop af.
"Voorbeeldfunctie? Voor de jeugd en de wielertoeristen"
"Ik volg de UCI in de beslissing over de daalpositie en mijn standpunt heeft toch wat commotie losgeweekt", vertelt huisanalist José De Cauwer over de UCI-regels.
"Bij de aanpassing over de polsen op het stuur heb ik toch mijn bedenkingen. Dat doe je bijvoorbeeld als je op kop van het peloton rijdt in de jacht op vluchters met een snelheid van 45 km/u."
"Met die houding zit je een stuk lager op je fiets, ben je kleiner en ben je aerodynamischer. Op dat vlak volg ik de renners. Met die positie breng je weinig renners in gevaar."
De daalpositie? Ik treed de UCI bij. De handjes op het stuur? Daar volg ik de renners.
Na een waslijst van incidenten wil de UCI inzetten op veiligheid en hamert het op de voorbeeldfunctie van de renners.
"Niet alleen voor de jeugd, ook voor wielertoeristen. Die zijn toch een pak minder behendig", zegt José De Cauwer (71).
"Ik ben zelf niet meer zo jong, maar als ik kijk naar een afdaling... Het is en blijft gevaarlijk."
"Elke valpartij begint bij de renner"
Er wordt links en rechts al geroepen dat renners als kleuters behandeld worden.
"Dat vind ik niet zo'n verstandige uitspraak. De renners weten uiteraard wat ze doen, maar elke valpartij begint bij de renner."
"Men spreekt nu over het straatmeubilair dat aangepakt moet worden, maar dat staat nu eenmaal op de openbare weg en daar willen we ook koersen."
"Een val in een sprint wordt ook door de renners veroorzaakt. Zo hebben we 15 jaar geleden ook moeten vechten om de valhelm verplicht te maken."
Heeft het peloton dan geen punt als men zegt dat de UCI beter op de veiligheid van de parcours zou focussen? "Absoluut, want het werk stopt niet bij het verbieden van een bepaalde positie."
"Maar ploegen, renners, organisatoren en bonden: met z'n allen moeten ze kijken hoe de wielersport zo veilig mogelijk kan zijn."