Spring naar de inhoud

Hayman over virtuele races: "Kleine afwijkingen op resultaten moeten we erbij nemen"

Hayman over virtuele races: "Kleine afwijkingen op resultaten moeten we erbij nemen"
 di 28 april 2020 07:03
De virtuele races staan nog niet helemaal op punt.
De virtuele races staan nog niet helemaal op punt.

De voorbije week reden profrenners zich in het zweet in de virtuele Ronde van Zwitserland. Tijdritkanonnen Rohan Dennis en Stefan Küng wonnen samen 4 van de 5 ritten. "Het koersverloop hangt af van het platform waarop gereden wordt", vertelt oud-prof Mathew Hayman.

"Op het ene platform is er drafting, op het andere niet"

In Parijs-Roubaix 2016 klopte Mathew Hayman verrassend Tom Boonen op de Vélodrome. Het geheim van Hayman? Wekenlange arbeid op de rollen in zijn garage.  

 

4 jaar later zijn renners op rollen het enige koersbeeld dat we nog te zien krijgen in het voorjaar. Mathew Hayman keek met belangstelling naar enkele virtuele koersen.

 

“In tijden waarin er geen koersen zijn, zijn de virtuele wedstrijden een mooi alternatief", zegt Hayman (nu ploegleider bij Mitchelton-Scott). "Het is natuurlijk wel wat jammer dat de wedstrijden op verschillende platformen gereden worden."

 

"De virtuele Ronde van Vlaanderen was op Bkool, de virtuele Ronde van Zwitserland op Rouvy, terwijl veel mensen dan weer fietsen op Zwift. Ieder platform heeft zijn eigen specialiteit. Het ene platform zet in op een waarheidsgetrouwe weergave van de omgeving, het andere platform biedt dan weer heel goede trainingsschema’s.”

 

Ook het koersverloop is anders op de verschillende platformen. “In de virtuele Ronde van Zwitserland kwamen de tijdrijders telkens naar voren. Dat is geen toeval, want op dat platform is er geen drafting. Je haalt dus geen voordeel door in de wielen te zitten."

 

"In de virtuele Ronde werd er wel rekening gehouden met drafting, net als op Zwift. Je hebt dan meer het gevoel dat je in een peloton rijdt."

 

"Doordat er drafting is, wint ook niet altijd de sterkste renner. Je moet het meer tactisch spelen, je moet opschuiven voor een klim en je moet weten wanneer je vooraan moet zitten. Het maakt zelfs een verschil uit als je in een kleine of een grote groep rijdt. Dat was niet het geval in de virtuele Ronde van Zwitserland."

"We mogen aannemen dat renners eerlijk zijn over gewicht"

Er kwam de afgelopen week hier en daar wat kritiek uit het wielerpeloton. Tom Dumoulin zei in Nederlandse media dat je op Tacx-rollen 50 watt meer moet trappen dan op Elite-rollen om even snel te gaan.

 

“Door de huidige omstandigheden koerst iedereen op een andere plek in de wereld, met verschillend materiaal en verschillende internetverbindingen", zegt Hayman. "De kleine afwijkingen die daardoor ontstaan op de resultaten moeten we erbij nemen."

 

"Natuurlijk zou het ideaal zijn voor een virtuele koers dat je in een en dezelfde ruimte 6 renners naast elkaar plaatst. Met dezelfde smarttrainer, waarbij alles juist gekalibreerd is. Er kan dan ook een wedstrijdjury aanwezig zijn, die alle trainers controleert en ingrijpt waar nodig. Maar in de huidige omstandigheden is dat nu eenmaal  niet mogelijk."

 

Ook het gewicht is van cruciaal belang bij virtuele koersen. "Als je bijvoorbeeld 1 kilogram minder ingeeft dan je werkelijk weegt, scheelt dat bij toprenners 6 watt op het zwaarste punt in de wedstrijd. Ik kan je verzekeren dat 6 watt extra trappen in een wedstrijd de moeite is. Maar in tijden waarin de wielersport het moeilijk heeft, mogen we toch aannemen dat de renners eerlijk zijn over hun gewicht."

Natuurlijk zou het ideaal zijn voor een virtuele koers dat je in een en dezelfde ruimte 6 renners naast elkaar plaatst. 

Mathew Hayman

Tips voor op de rollen: "Drink en verlucht voldoende"

Tot slot heeft Hayman ook nog enkele tips voor de amateurfietser op rollen:

"Drink genoeg en zorg voor een goede verluchting. Als je lichaam te veel opwarmt, gaat je hartslag snel omhoog. Dat kan je tegenhouden met een ventilator. Ritjes van een uur zijn ideaal op de rollen."

Campenaerts toont hoe je een rollentraining best aanpakt