Als wielertoerist moet je dezer dagen alleen op pad. Je mist daardoor niet alleen het aanzuigeffect van het peloton, maar je staat er ook alleen voor bij een lekke band. Om te zorgen dat je zelfredzaam bent, toont Angelo De Clercq - zoon van Mario - van Cycling Vlaanderen stap voor stap hoe je een lekke band vervangt. Oefenen maar!
Bekijk het uitlegfilmpje:
Stap 1: Je rijdt lek: wat nu?
Je merkt dat je lek bent gereden: wat nu? Stop meteen met fietsen. Het is gevaarlijk om door te rijden met een lekke band en je kan bovendien zelfs je velg stukmaken. Dit is het eerste wat je doet:
- Ga op een veilige plaats stilstaan
- Schakel naar de zwaarste versnelling, zo heb je achteraf geen problemen om het wiel er terug in te steken
- Draai de steekas los en haal hem eruit
- Haal het wiel eruit
- Leg je fiets niet ondersteboven op de versnelling, zodat je hem niet beschadigt
Stap 2: Stal je reservemateriaal uit
Een gewaarschuwd man/vrouw is er 2 waard. Wees dus voorbereid en zorg dat je voor je fietstocht volgende spullen in je achterzak hebt gestoken:
- Handpompje
- Reserve binnenband
- Setje bandenlichters (3 stuks)
Stap 3: Buitenband eraf halen: een hels karwei
De buitenband loswerken kan een vervelende klus zijn. Maar geen paniek, want met deze uitleg is dat geklungel binnenkort helemaal voorbij:
- Neem je setje van 3 bandenlichters
- Steek de bandenlichters onder de buitenband en achter de velg (tip: het is het handigst om ze bij een spaak te plaatsen)
- Met de 3e bandenlichter kan je wringen tot de buitenband loskomt (zie foto)
- Je kan nu makkelijk je binnenband eruit nemen, met op het einde het ventiel
- Voel zeker of er geen glas, steentje of nagel is blijven hangen, anders ga je snel opnieuw lek rijden
Stap 4: Nieuwe binnenband en weer op pad
We zijn er bijna, maar nog niet helemaal. Lees snel hoe je efficiënt de nieuwe binnenband erin steekt en je bent in no time weer vertrokken:
- Neem je nieuwe binnenband en blaas hem een klein beetje op met het handpompje, anders raakt de band misschien wat opgefrommeld
- Steek het ventiel in het gat
- Plaats de binnenband opnieuw onder de buitenband
- Leg de buitenband terug op de velg (tip: neem op het einde het wiel in je schoot, zo kan je met 2 handen druk zetten)
- Pomp de binnenband op met het handpompje tot zo'n 6 bar
- Steek de band terug in de fiets (omdat die op het zwaarste verzet staat, gaat hij er mooi invallen)
- Steek de steekas er terug in
- Schakel eventueel terug naar een lichter verzet om te vertrekken
- Ziezo: je kan je tocht nu verderzetten!