De strijd om de F1-zitjes voor 2025 woedt hevig, maar enkele sleutelspelers voorkomen dat de puzzelstukjes snel op hun plaats vallen. Wanneer hakt Carlos Sainz de knoop door? Een overzicht.
Niets is zeker voor 2025. Of toch bijna niets. Alleen McLaren (Norris en Piastri) en Ferrari (Hamilton en Leclerc) hebben hun huiswerk voor volgend seizoen al af.
Door de overstap van zevenvoudig wereldkampioen Hamilton naar Ferrari heeft Carlos Sainz, die plaats moet ruimen bij de Scuderia, de sleutel van de transfermarkt in handen. De winnaar van de GP van Australië heeft de knoop evenwel nog niet doorgehakt.
Sainz heeft al zeker een aanbod op zak van Sauber, dat in 2026 wordt omgetoverd tot het F1-team van Audi. De Spanjaard kan er de ploegmaat worden van Nico Hülkenberg, die Haas verlaat.
Een mooi voorstel, maar het is nog koffiedik kijken of nieuwkomer Audi in 2026 meteen kan meedoen voor de prijzen. Sainz wacht dan ook af of er aantrekkelijkere opties uit de bus vallen bij Mercedes of Red Bull.
Mercedes zoekt bijvoorbeeld nog een vervanger voor Hamilton. Sainz is een kanshebber, al trekt teambaas Toto Wolff liever aan de mouw van Max Verstappen. Als de regerende wereldkampioen Red Bull niet wil verlaten, lijkt Mercedes eerder voor F2-talent Andrea Kimi Antonelli te gaan.
Niet getreurd voor Sainz, want ook bij Red Bull is zeker nog één zitje vrij voor 2025. Het contract van Sergio Perez loopt af en het is nog onduidelijk of de Mexicaan aan boord blijft.
Terug uit pensioen?
Sainz laat zich alvast niet opjagen om een keuze te maken. "Dit is een belangrijke beslissing op dit punt in mijn carrière, dus ik wil alle opties bekijken", zei Sainz. "Ik geef mezelf zoveel tijd als nodig."
Hoelang kan Sainz nog wachten? En hoelang oefent Audi nog geduld uit? De Duitse autofabrikant speurt ondertussen alvast naar andere opties voor zijn F1-project.
Met Hülkenberg heeft het al een Duits uithangbord, maar Audi houdt ook een terugkeer van viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel als mogelijkheid achter de hand. Zou Vettel een terugkeer uit F1-pensioen overwegen?
Er liggen ook nog twee Franse opties op tafel. Pierre Gasly en Esteban Ocon hebben allebei een aflopend contract bij Alpine.
Veel namen en dan is het huidige rijdersduo van Sauber zelfs nog niet genoemd. Het heeft er dan ook alle schijn van dat Valtteri Bottas en Zhou Guanyu volgend jaar andere oorden mogen opzoeken.
Voor Zhou lijkt een verlengd verblijf in de Formule 1 onzeker. 10-voudig GP-winnaar Bottas mag meer hoop koesteren. "Ik ben 99 procent zeker van een zitje", klopte de Fin zichzelf op de borst.
Maar waar dan? In Imola sprak Bottas alvast met Williams-teambaas James Vowles, die hij nog goed kent van zijn tijd bij Mercedes. Het zou voor Bottas ook een terugkeer zijn naar het vertrouwde nest, waar hij in 2013 zijn F1-debuut maakte.
Logan Sargeant moet meer dan waarschijnlijk de plaat poetsen. Toch heeft Vowles nog niet helemaal uitgesloten dat de Amerikaan volgend jaar weer een duo vormt met Alex Albon.
Bottas legt zijn eieren dan ook niet in één mandje. Ook bij Haas lijkt hij aanspraak te kunnen maken op een zitje. Daar is al zeker een plaats vrij door het vertrek van Hülkenberg, en ook bij Kevin Magnussen staat nog een vraagteken.
Met Oliver Bearman staat alvast een 19-jarig talent te trappelen in de wandelgang. De jonge Brit viel in Jeddah nog uitstekend in voor Carlos Sainz bij Ferrari en zou bij Haas, dat met Ferrari-motoren rijdt, een kans kunnen krijgen op het hoogste niveau.
Met Bottas en Bearman zou Haas een goede mix hebben tussen ervaring en jeugd - een herhaling van het barslechte seizoen met de onervaren Schumacher en Mazepin willen ze koste wat het kost vermijden. Maar ook Zhou, Gasly en Ocon liggen nog in de weegschaal.
Gerelateerd:
Wat met Tsunoda?
Gasly en Ocon worden ondertussen bij meerdere renstallen genoemd. Neemt Alpine dan afscheid van zijn volledig Franse line-up?
Bij het Franse team focussen ze zich volledig op het verbeteren van hun sputterende bolide. Wie in 2025 achter het stuur zal zitten, is een zorg voor later.
Reserverijder Jack Doohan hoopt alvast dat hij kans maakt op een zitje. Ook Mick Schumacher werd al genoemd, al ligt hij niet in het bovenste schuifje.
En dan blijft RB, het zusterteam van Red Bull nog over. Met het aflopende contract van Perez zou de sterk presterende Yuki Tsunoda een kanshebber moeten zijn voor een overstap, maar vreemd genoeg wordt met de Japanner geen rekening gehouden als ploegmaat van Verstappen.
Een jaartje extra bij RB ligt nog op tafel, maar er lijkt wel een einddatum op te plakken. Tsunoda wordt namelijk gesteund door Honda, dat in 2026 in zee gaat met Aston Martin. Ligt daar zijn toekomst?
Red Bull-adviseur Helmut Marko, die bijna altijd zijn zin krijgt, ijvert er alvast voor om volgend jaar Liam Lawson een kans te geven. Wie wordt geslachtofferd: Tsunoda of Daniel Ricciardo?
De keuze van Carlos Sainz zou de schuifpuzzel in gang kunnen zetten.