Ga naar de inhoud

Hoe slaagt Visma-Lease a Bike er toch elke keer in om het maximale uit een renner te halen?

 ma 11 maart 2024 17:13
Matteo Jorgenson kroonde zich tot eindwinnaar van Parijs-Nice.
Matteo Jorgenson kroonde zich tot eindwinnaar van Parijs-Nice.

Met Jonas Vingegaard en Matteo Jorgenson stond Visma-Lease a Bike zowel in Tirreno-Adriatico als Parijs-Nice op het hoogste schavotje. Vooral de Amerikaan steeg boven zichzelf uit. Hoe slaagt het Nederlandse team erin om renners te kneden tot de beste versie van zichzelf? Sporza Daily ging op zoek naar het antwoord.

Een transfer naar Visma-Lease a Bike lijkt als renner de meesterzet om het maximale uit je carrière te halen.

 

Kijk maar naar Christophe Laporte, die van een outsider (bij Cofidis) uitgroeide tot een toprenner in de klassiekers.

 

Ook Matteo Jorgenson rijdt beter dan ooit met bijna-winst in de Omloop en de eindzege in Parijs-Nice vorig weekend.

 

Wat doet Visma-Lease a Bike zoveel beter dan de andere teams?

 

"Volgens Matteo Jorgenson zelf doen ze alles beter", zegt de Nederlandse wielercolumnist Thijs Zonneveld.

 

"Vorig jaar moest Jorgenson bij Movistar zelf zijn hoogtestages en trainingskampen bekostigen en moest hij zijn eigen salaris herinvesteren om te sleutelen aan zijn aerodynamica."

 

"Bij Visma-Lease a Bike regelt de ploeg dat allemaal voor hem. Dus eigenlijk is het volkomen logisch dat zo'n renner nog een stap vooruitzet."

Bij Jorgensons ex-ploeg Movistar zullen ze zich afgelopen weekend in de haren gekrabd hebben.

Thijs Zonneveld

Logica die ook voor verbazing zorgt bij Zonneveld.

 

"Aan de ene kant kunnen we zeggen dat Visma het allemaal goed voor elkaar heeft, maar aan de andere kant verbaas ik me er ook wel eens even over hoe slecht de andere ploegen het voor elkaar hebben."

 

"Bij Movistar (de ex-ploeg van Jorgenson) zullen ze zich nu toch in de haren krabben en denken: "Hebben we de afgelopen jaren wel genoeg uit die jongen gehaald?""

Over alles nadenken

Als team hoogtestages organiseren voor de renners is natuurlijk niet het enige ingrediënt van het geel-zwarte succesrecept.

 

"Er wordt niets aan het toeval overgelaten. Over alles wordt er nagedacht", zegt Nathan Van Hooydonck, tot vorig jaar renner bij de Nederlandse formatie.

 

"Wanneer moet je gewicht verliezen? Wanneer is de beste periode om op hoogtestage te trekken? Wanneer moet je rust nemen? Dat zijn allemaal zaken waar de ploeg goed over nadenkt."

 

"Alles wordt heel fijn gemonitord. Ik denk dat dat in het grotere plaatje het grootste verschil maakt."

Juiste transferstrategie

Behalve de begeleiding is ook de transferpolitiek een belangrijke schakel in het succes van het team.
 

"Visma-Lease a Bike slaagt erin om renners op het juiste moment in hun carrière binnen te halen", zegt Van Hooydonck daarover.

 

Zonneveld beaamt dat: "Ze zoeken bij andere ploegen naar fysiek sterke renners bij wie ze denken dat ze er nog veel meer kunnen uithalen."

 

En zo staat weer een nieuwe vloot renners te popelen om naar Visma-Lease a Bike te trekken.

Gerelateerd: