Ga naar de inhoud
Jouw ploeg ook aan de start?
Meld je nu aan met je VRT-profiel, bekijk je resultaat en vergelijk hoe jouw vrienden het doen!
Aanmelden

Jumbo-Visma en Van Aert doen geheimzinnig over bandendruk: "Jullie zien zondag wel wie het gebruikt"

 do 6 april 2023 17:11
De innovaties bij Jumbo-Visma.

DSM trekt voluit de kaart van een nagelnieuw bandendruksysteem, ook Jumbo-Visma heeft zijn snufje om Parijs-Roubaix mee aan te vatten. Al laten de Nederlanders nog niet (volledig) in hun kaarten kijken. Zo testte Wout van Aert het pompje vandaag tijdens de verkenning niet uit, maar wat doet hij zondag? 

DSM zal zondag Parijs-Roubaix rijden met het Scope-systeem, waarbij de bandendruk verhoogd of verlaagd kan worden met een reservoir. 

 

Zo kan het comfort aangepast worden en kunnen de risico's verminderd worden volgens wat er voorgeschoteld wordt: asfalt of kasseien.

 

Ook Jumbo-Visma is aan de tekentafel gaan zitten en heeft een pomptechniek bedacht. Het is geen blauwdruk van wat DSM gemonteerd heeft.

 

Tijdens de verkenning werd het pompsysteem nog eens geïnspecteerd. "We hebben het vandaag niet voor het eerst gedaan, hé", vertelde ploegleider Grischa Niermann na de verkenning.

 

"Neen, Wout van Aert heeft er niet mee gereden. Of hij dat zondag zal doen? Dat beslissen we nog. Wie ermee rijdt en hoeveel renners dat doen, dat moeten we nog beslissen."

 

Hoe groot is de bedrijfszekerheid? "We hebben het in Dwars door Vlaanderen al getest."

 

"Dat is een andere wedstrijd, maar we zijn ervan overtuigd dat het ook Parijs-Roubaix zal doorstaan. Anders zouden we het niet testen. We waren hier om de puntjes op de i te zetten."

 

"Welk voordeel het oplevert? Iemand sprak over 90 watt. Schrijf dus maar op."

 

"Neen, ik heb geen idee. Het is zeker geen 90 watt, maar in deze koers kan het wel een verschil maken."

Wout van Aert: "Er zit veel toekomst in, maar het moet feilloos werken"

Hallo, Wout van Aert? "Ik heb er vandaag niet mee getest", was hij eerlijk. "Maar ik heb het al gedaan."

 

"We hebben een innovatie ontdekt en we zien zondag of ik er mee zal rijden. Of dat nog niet beslist is? Misschien wel al, maar dan zeg ik het jullie niet."

 

"Er zit veel toekomst in. Je kunt constant switchen van de zachte naar de harde band."

 

Als het systeem alleen maar voordelen biedt, wat zou dan een argument contra kunnen zijn?

 

"Het moet natuurlijk feilloos werken. En het geeft ook wat extra gewicht. Dat kan nadelig zijn."

Even gluren bij Jumbo-Visma:

Gerelateerd: