Op een oude fiets moet je leren rijden. Colnago, het iconische Italiaanse wielermerk, ziet Tadej Pogacar op hun product al jaren de prijzen aan elkaar rijgen. Toch zagen de gasten in onze nieuwe podcast Wielerclub Wattage dat de Sloveen nét daar wat vermogen verliest. "Colnago blijft een beetje een old school fiets", klonk het.
Op zoek naar marginal gains.
In de strijd om de snelste mens op een fiets te zijn, worden jaarlijks nieuwe snufjes naar boven gehaald. Al hoeft het niet altijd over aerodynamische beenwarmers of mini-stuurtjes te gaan ...
"Als Tadej Pogacar morgen op een fiets van Jumbo-Visma, Ineos of Soudal-Quick Step stapt, is de rest kansloos", was Dirk De Wolf stellig in onze nieuwe podcast Wielerclub Wattage. "Op die fietsen zal hij nog 2 kilometer per uur rapper trappen."
De Sloveen rijdt momenteel rond op een Colnago. "Ze hebben daar ongetwijfeld ook een goed product, maar het is zoals een Ferrari en een Porsche: er zit toch nog steeds een verschil op de merken onderling."
Ook Tom Boonen weet uit ervaring dat het ene stalen ros het andere niet is. "Bij de top 5 fabrikanten is er nog weinig contrast, maar wanneer je die vijf vergelijkt met de 10 producenten die daarop volgen, is er nog altijd een kwaliteitsverschil merkbaar."
Colnago is aan een inhaalbeweging bezig, maar het blijft een beetje een old school-fiets
Het iconische Italiaanse merk werd een tweetal jaar geleden overgenomen door een investeringsmaatschappij uit de Verenigde Arabische Emiraten en vond zo zijn weg naar het wielerteam UAE.
"Colnago kende een tijdje geleden inderdaad een dipje", kadert Boonen. "Het blijft nu een beetje een old school-fiets en het aero-gedoe hebben ze er nog niet helemaal onder de knie. Al zijn ze nu wel aan een inhaalbeweging bezig."