Spring naar de inhoud

4 vrije (?) zitjes, 10 kandidaten: wie wint stoelendans in de Formule 1?

4 vrije (?) zitjes, 10 kandidaten: wie wint stoelendans in de Formule 1?
 di 20 september 2022 08:19

De overstap van Fernando Alonso van Alpine naar Aston Martin zal het deelnemersveld in de Formule 1 grondig door elkaar schudden. Alleen zijn er wel heel veel kandidaten voor een handvol plaatsen. Krijgt Nyck de Vries eindelijk zijn plekje op het hoogste niveau? 

Alpine

De bonzen bij Alpine keken met een gerust gemoed naar de toekomst: met de ervaren Fernando Alonso kon de Franse renstal verder bouwen als vaste middenmoter én met Oscar Piastri hadden ze een toptalent achter de hand als reserverijder.

 

Een toekomstplan dat in duigen viel, toen Fernando Alonso zijn overstap aankondigde naar Aston Martin. Tot overmaat van ramp bleek dat Oscar Piastri ondertussen ook al een akkoord had gesloten bij McLaren om Daniel Ricciardo te vervangen.

 

In allerijl moet Alpine nu op zoek naar een tweede rijder naast Esteban Ocon. Deze week mogen alvast 3 kanshebbers achter het stuur van de A521 uit 2021 kruipen in Hongarije om teambaas Otmar Szafnauer te overtuigen.

 

Vandaag is Antonio Giovinazzi als eerste aan de beurt. Alpine zoekt een man met ervaring die geen inloopperiode nodig heeft, wat de Italiaan alvast een streepje voor geeft. Giovinazzi reed vorig jaar nog voor Alfa Romeo en onderhield dit seizoen zijn conditie in de Formule E en als reserverijder voor Ferrari.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Ook Nyck de Vries prijkt op het lijstje met kandidaten. De Nederlander kroonde zich in 2019 tot kampioen in de Formule 2, maar wacht in tegenstelling tot andere F2-laureaten Charles Leclerc (2017), George Russell (2018), Mick Schumacher (2020) en Oscar Piastri (2021) nog op zijn kans in de koningsklasse. 


Ook met de wereldtitel in de Formule E in 2021 kon hij de poort naar de Formule 1 niet forceren. Maar een geslaagd optreden in Monza, als vervanger van de zieke Alex Albon (Williams), lijkt nu toch deuren te openen. De Vries werd 9e en veroverde twee WK-punten. Woensdag mag hij in de Alpine tonen dat het geen toevalstreffer was.


Donderdag is de 19-jarige Jack Doohan dan aan zet. De Australiër, die afgelopen seizoen 4e werd in de Formule 2, is lid van de talentenpoel van Alpine. Doohan heeft wel wat in zijn mars, maar Alpine-CEO Laurent Rossi maakte al duidelijk dat hij het talent liever in een kleiner team zijn eerste stapjes ziet zetten, zonder de druk om meteen te presteren bij een topteam.

 

Drie kandidaten die zeker aanspraak kunnen maken op het F1-zitje bij Alpine, maar de Franse renstal heeft zijn oog eigenlijk al laten vallen op een 4e kandidaat. Alpine trekt namelijk aan de mouw van Pierre Gasly, die volgend seizoen nog een contract heeft bij AlphaTauri. 

 

Om de twee Fransmannen in de Formule 1 Gasly en Ocon te verenigen in één team heeft Alpine wel de toestemming nodig van Red Bull, dat ook de eindbeslissing heeft over de zitjes bij dochterteam AlphaTauri. 

 

Grote baas Helmut Marko maakte alvast duidelijk dat hij Gasly niets in de weg wil leggen. Landgenoten Gasly en Ocon in één team zou alvast vuurwerk geven, want de twee Fransmannen zijn zeker niet de beste vriendjes.

AlphaTauri

De Formule 1-grid werkt als een grote schuifpuzzel. Als één stukje verplaatst wordt, moet er een andere stukje worden verschoven om het gat te vullen. Red Bull heeft dan ook een passend stukje nodig bij AlphaTauri voor het het licht op groen kan zetten voor Gasly richting Alpine.

 

De zaak leek begin deze maand alvast geklonken, want Colton Herta, de jongste racewinnaar ooit in de Amerikaanse IndyCar, genoot de belangstelling van AlphaTauri. Nu de Amerikaanse F1-eigenaar Liberty Media druk bezig is met de markt in de VS te veroveren, zou een jonge Amerikaan in de F1 een ideale zet zijn.

 

Eén probleem: Herta heeft niet voldoende punten op zijn Superlicentie - zeg maar het rijbewijs voor de F1 - om in de koningsklasse aan te treden. De internationale autosportfederatie maakte ook duidelijk dat het geen uitzondering wou maken voor de Amerikaan.

 

Gasly leek dan ook zijn overstap naar Alpine te mogen vergeten. Al lijkt er nu toch een doorbraak te komen, want AlphaTauri heeft ook interesse in Nyck de Vries. De Nederlander zou vorige week alvast een bezoekje hebben gebracht aan het kantoor van Red Bull-topman Helmut Marko in Graz. De Vries was lang een Mercedes-junior, maar die banden zijn nu doorgesneden. 

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (Instagram). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Williams

Zijn alle plekjes dan gevuld? Zeker niet, want de kans is groot dat er ook bij Williams een vacature vrijkomt. De Canadees Nicholas Latifi presteert al een heel seizoen ondermaats en zou na dit seizoen opzij worden geschoven. Dat hij nog altijd geen punten kon scoren, terwijl Nyck de Vries meteen presteerde in Monza, was veelzeggend.

 

Het mag niet verwonderen dat De Vries dan ook bovenaan het wenslijstje staat van teambaas Jost Capito voor 2023. Alleen heeft de Nederlander met AlphaTauri en Alpine twee aantrekkelijkere opties dan bij het staartteam te tekenen.

 

Ook Williams heeft een Amerikaans alternatief achter de hand, want Logan Sargeant lijkt de belangrijkste concurrent van De Vries. De 21-jarige Amerikaan boekte in zijn eerste F2-seizoen al twee zeges en staat derde in het klassement.

 

Alleen kampt Sargeant met hetzelfde probleem als Herta: hij heeft nog niet genoeg punten voor zijn Superlicentie. Zo staat er enorm veel druk op de seizoensfinale in Abu Dhabi. Sargeant moet er minstens in de top 5 eindigen om kans te maken op een F1-zitje.

 

Als Sargeant toch geen optie is, moet Williams opnieuw op zoek. In de wandelgangen circuleren nog de namen van Antonio Giovinazzi, Mick Schumacher en reserverijder Jack Aitken.

Haas

Mick Schumacher kanshebber bij Williams? Dat klopt, want het contract van de Duitser bij Haas loopt af. De zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher kon dit seizoen de prestaties van ploegmaat Kevin Magnussen niet evenaren en lijkt niet te mogen rekenen op een vernieuwd contract.

 

Schumacher genoot de voorbije jaren de bescherming van Ferrari, dat als motorleverancier van Haas een vinger in de pap had. Maar vanaf 2023 zou Ferrari niets meer te zeggen hebben bij de Amerikaanse renstal.

 

Antonio Giovinazzi zou bij Haas op de shortlist staan, maar de Italiaan heeft hetzelfde probleem als Schumacher. Zonder de hulp van Ferrari kan de reserverijder van de Scuderia niet meer op de tafel kloppen.

 

De kans is dan ook groot dat ervaren rot Nico Hülkenberg de ploegmaat van Magnussen wordt in 2023. De Duitser draaide al bij heel wat F1-teams aan het stuur en zou een onmiddellijke versterking zijn.

Zijn er nog kandidaten?

  • Felipe Drugovich kroonde zich dit seizoen tot kampioen in de Formule 2, maar lijkt daar voorlopig geen F1-zitje mee te kopen. De Braziliaan tekende wel als reserverijder bij Aston Martin en lijkt vrede te moeten nemen met die rol op de bank. Als kampioen mag je niet meer deelnemen in de Formule 2 om nieuwe talenten een kans te geven.

  • Robert Schwartzman kan als F3-kampioen en vicekampioen in de F2 mooie adelbrieven voorleggen, maar het lid van de Ferrari Driver Academy mag door de lange contracten van Charles Leclerc en Carlos Sainz een kans vergeten bij de Scuderia. Teambaas Mattia Binotto maakte onlangs wel nog reclame voor de Israëliër. "Hij is heel sterk."

  • Daniil Kvijat heeft al 110 F1-races op de teller staan en de Rus sluit een terugkeer niet uit. De ex-rijder van Toro Rosso en Red Bull staat sinds 2018 aan de zijlijn, maar geeft de hoop nog niet op.

  • Daniel Ricciardo lijkt na een teleurstellend seizoen bij McLaren voor een sabbatjaar te staan. De Australiër, die 8 zeges op zijn palmares heeft staan, wil niet zomaar voor de eerste de beste renstal tekenen.

Gerelateerd: