Spring naar de inhoud

Alpecin-Fenix wordt op 1 juli omgedoopt naar Alpecin-Deceuninck

Alpecin-Fenix wordt op 1 juli omgedoopt naar Alpecin-Deceuninck
 ma 16 mei 2022 15:14

Wielersponsor Deceuninck verbindt vanaf 1 juli zijn naam aan de ploeg van Mathieu van der Poel. Alpecin-Fenix wordt dan omgedoopt tot Alpecin-Deceuninck. De ploeg wil volgend seizoen ook voor een WorldTour-licentie gaan.

Deceuninck, een West-Vlaams bedrijf dat ramen en deuren vervaardigt, was van 2019 tot en met 2021 de sponsor van de ploeg van Patrick Lefevere, maar maakte deze winter de overstap naar de ploeg van de gebroeders Roodhooft.

 

Het logo van Deceuninck was tot nu toe op het achterwerk van de renners van Alpecin-Fenix te zien, maar daar komt vanaf 1 juli verandering in. Deceuninck wordt de naamsponsor van de ploeg van Mathieu van der Poel, het Italiaanse Fenix verhuist naar de billen.

 

De komende drie seizoenen gaat de ploeg door het leven als Alpecin-Deceuninck. Tijdens de Tour pakt de ploeg uit met zijn nieuwe truitjes. 

 

Alpecin-Deceuninck mikt - met een hoger budget - voor volgend seizoen ook op een WorldTour-licentie. De procontinentale ploeg mocht tot nu toe door zijn ranking wel aan de start komen van alle WorldTour-wedstrijden. 

 

De stap naar het hoogste niveau kon evenwel niet uitblijven. Vorig seizoen boekte de ploeg al 33 overwinningen en ook dit seizoen staat de teller al op 14 zeges, met onder meer een zegevierende Van der Poel in de Ronde van Vlaanderen en de openingsrit van de Giro.

Van der Poel: "Voor mij persoonlijk zal er niet veel veranderen"

"Voor mij persoonlijk zal er niet zoveel veranderen. We blijven de goede lijn gewoon doortrekken. Al is dat vanaf volgend jaar wel als World Tour-team. Het is gewoon een logische stap voor onze ploeg, zo liggen we ook nog beter in de markt voor inkomende transfers. Daarenboven valt de druk op de Europe Tour weg. We hebben dat de voorbije jaren wel zeer goed gedaan, maar wanneer we eens een minder jaar zouden hebben, komen we in de problemen."

Roodhooft: "Mooie dag voor het team"

"Vandaag is een mooie dag voor het team. Onze horizon reikt nu tot en met 2025. Het budget groeit en dat is ook nodig want succes kost geld en behouden wat er is, kost meer geld", zegt Philip Roodhooft, algemeen manager van Alpecin-Fenix. 

 

"Het is een prettige vaststelling dat we deze stap zetten met dezelfde partners, weliswaar in een andere rol, aan boord."

 

Bruno Humblet, CEO van Deceuninck vult aan. "Deceuninck is begin 2022 ingestapt in een jonge, dynamische en ambitieuze ploeg. Nu is het ideale moment om over te stappen naar de rol van naamsponsor. Vanaf 2023 volgt dezelfde stap bij het damesteam." 

 

"Tijdens het voorjaar konden we meerdere koersen winnen, met als absoluut hoogtepunt de Ronde van Vlaanderen. We maken heel bewust de stap naar naamsponsor om onze klanten wereldwijd te ondersteunen en ons merk Deceuninck verder uit te bouwen."

Bart Peeters: "Een sponsoring in het wielrennen heeft veel waarde"

"Voor ons is dit een mooie investering", vertelt Bart Peeters, marketingspecialist bij Deceuninck. "Een sponsoring in het wielrennen heeft heel wat waarde. We zijn een internationaal bedrijf en willen onze naam ook internationaal uitdragen. Als naamsponsor heb je meer visibiliteit. Het is onze ambitie om tot en met 2025 het team te ondersteunen. Daarna zien we wel."

 

Met Mathieu van der Poel als vlaggendrager van het team, heeft Deceuninck een bekend gezicht beet. "Mathieu van der Poel overstijgt het wielrennen. Het is voor ons zeer interessant om met zo'n jonge en ambitieuze kerel te werken. We moeten van geluk spreken dat we dat nu kunnen doen."


Deceuninck was eerder al naamsponsor van The Wolfpack. Over die teamwissel blijft Peeters eerder vaag. "Soms lopen de dingen niet zoals je wilt dat ze lopen."